Vill hitta ett sätt att följa det totala P/E talet för Stockholmsbörsen, eller något av huvudindexen där. Lätt att hitta för t ex Dow Jones, svårare här på hemmaplan (för mig i alla fall).
Stort tack
Arvid
Vill hitta ett sätt att följa det totala P/E talet för Stockholmsbörsen, eller något av huvudindexen där. Lätt att hitta för t ex Dow Jones, svårare här på hemmaplan (för mig i alla fall).
Stort tack
Arvid
Bra fråga. Skulle jag också vilja veta. Kanske har Börsdata detta? Någon som har en aktiv prenumeration som kan kolla?
Jag gjorde en snabb uträkning med Excel och kom fram till P/E 30,5 för Stockholmsbörsen just nu. Tog data från avanzas Aktielistan.
Edit: Tidigare uträkning stämmer ej, då bolag med flera aktietyper räknas med flera gånger och på så sätt stämmer inte totalen.
Avanza Zero och Plus Allabolag Sverige index ca.P/E tal 21. Det kan man hitta på morningstar.
Hej,
Jag har tidigare använt Starcapital’s hemsida när jag tittar. Där hittar du diverse länder, index osv. Dem har P/E, Shiller’s CAPE, P/CF, P/S och mycket mer. Ser dock att dem ska lägga ner tjänsten tyvärr. Senaste data är därmed från oktober 2020
Tänker att det kanske är läge att väcka liv i den här tråden igen… med tanke på att det är många som sitter och följer P/E talen för de olika indexen på andra sidan Atlanten. Har någon sett vilka siffror vi har
på Stockholmsbörsen idag? Kanske är det någon slags indikation på vart vi är på väg…
Här har du median PE, dock inte för index. För index är det lättast att följa via morningstar, via en indexfond
Hej! Jag har precis läst om P/E tal för första gången. Vad skulle ni säga är höga respektive låga P/E tal?
Tex är 70.14 bra?
Tack för hjälpen
70 är ett högt P/E eller med andra ord att aktien är dyr.
Högt P/E speglar höga förväntningar om framtida vinst.
Lite grundläggande info om P/E kan du läsa här.
Tack för din kommentar. Ja det stämmer, aktien är dyr.
men om jag förstod rätt så är det bra att ha högt P/E tal, eller jag missförstått det?
Aktien det gäller är franska lyxklädmärket Hermés
Verkligen inte. Du vill helst betala P/E 0,1 för ett bra företag men det får man aldrig göra
Rekommenderar att du tittar på den här videon för att förstå skillnaden mellan aktiers värde och pris. Are "Good Companies" Good Investments? - YouTube
Aha okej, då missförstod jag det… Konstigt, måste varit något annat värde som skulle varit högt då.
Jaja, så kan det gå