Förstår jag p/e på Morningstar korrekt?

Jag har tittat lite på dagens p/e- tal på Morningstar (det är väl bara där man hittar den informationen?) och undrar om jag verkligen förstår det hela rätt. Jag fick gå in under fliken “ny portfölj” för att hitta uppgiften (gör ni också så?) och tycker det ser ut som att p/e inte är så högt på det mesta jag brukar köpa. Exempelvis LF global indexnära ligger på ca 17 och det är väl rätt nära genomsnittet för den senaste jättelånga perioden.

Förstår jag något fel? Det har ju talats om skyhöga värderingar så varför ser det då ut som det gör nu? Det har ju varit en nedgång förstås men den är ju nästan återhämtad…

1 gillning

Hej Maria,

Det stämmer att P/E räknat rullande 12 månader är 17 för ett globalt marknadsviktad index idag. Det är inte superhögt, när vi har ett längre snitt på ca 16.

Det som gör att en del tycker att det är dyrt kan vara:

1. Vi såg en stor “CoVid-effekt” bland många bolag, där deras marginaler tillfälligt förbättrades till följ av mindre resekostnader, stimulanser etc etc. Det gör att om vi justerar för den effekten så blir P/E något högre.

2. Ett par av dem senaste åren har vi haft låg tillväxt bland många bolag, och börskurserna har drivits mest av multipelexpansion (högre värderingar i form av tex högre PE).

3. P/E 17 får ställas i relation till förväntningar på tillväxten framåt och riskbilden. Om man utifrån sin analys anser att tillväxten framåt är lägre än genomsnittet, och/eller att risken är högre så kan det gå att argumentera för att värderingen bör vara lägre.

5 gillningar

Tack så mycket för ett bra svar!

Kan man säga något om morningstar’s övriga siffror ifrån februari angående Länsförsäkringar globala indexfond tro?
Här saxat ifrån portfölj sidan:

Style Measures

MeasuresMarket Cap

Mått på värdering Fond Kategorisnitt Index
P/e-tal 17,48 17,44 16,36
Kurs/eget kapital 2,63 2,85 2,46
P/s-tal 1,93 1,99 1,90
Kurs/kassaflöde 11,08 11,49 10,02
Direktavkastning (%) 1,89 1,88 2,04
Prognos framtida vinsttillväxt (%) 13,78 12,89 13,67
Historisk vinsttillväxt (%) 15,27 14,41 20,49
Omsättningstillväxt (%) 6,00 6,54 5,86
Kassaflödets tillväxt (%) 12,41 11,59 13,18
Tillväxt eget kapital (%) 7,30 7,90 7,49
Fond per 28 feb. 2022 Kategori: Global Large-Cap Blend Equity per 28 feb. 2022 Index: Morningstar Global TME GR USD per 31 mars 2022 Data baseras på bruttoinnehav av aktier, utan hänsyn till eventuella korta positioner.

Källa: Länk till Morningstar

Mvh / IndexKramarn

Om man kan säga nåt? Tänkte du på nåt speciellt :slight_smile:

He he, Nja. Kanske lite om det ser någorlunda bra ut för att investera i fonden i nuläget? För en längre tid framöver :slightly_smiling_face:

Jag skulle inte utvärdera köpet av en global indexfond utifrån varken historik från indexet eller analytikers prognoser framåt :slight_smile: Du köper för att slippa krångla. Såvida inte du kan förutspå framtiden så skulle jag släppa den tanken. Med vissa enskilda bolag kan du lägga prognoser som är bättre än marknaden, och kanske finns vissa system som historiskt har överavkastat marknaden via trend etc när det gäller handlande med index & andra tillgångsklasser, men jag tvivlar på att det går att utröna någon information ur Morningstar’s siffror här som skulle leda till bra investeringsunderlag :slight_smile:

4 gillningar

Vill bara förstå vad jag köper, men är lite novis på detta med värderingar. Allt känns så dyrt idag om jag tittar historiskt. Får bli att läsa lite för att lära mig…
Har du något tips på en bra bok för nybörjare?

Mvh IndexKramarn

Jag skulle börja med Meb Faber’s Global Value ifall du är intresserad just av värdering/multiplar på index-nivå. Skulle även läsa detta. Sen skulle jag läsa Siegels Stocks for The Long Run :slight_smile:

När du känner dig bekväm att gå lite från nybörjar-nivå, så skulle jag gå in på SSRN och läsa Shiller’s samlade verk, han har över 100 “published articles” där.

Om du vill lära dig om värdering i allmänhet så finns det ingen riktigt bra nybörjarbok som fångar upp ALLT tyvärr, utan då blir det oftast lite mer avancerat.

Om vi tar det lite i forumet också, jag skulle sticka ut hakan och säga att jag kan en del, vad är det som gör att du tycker det känns dyrt? Vilka parametrar tittar du på, eller är det en magkänsla? :slight_smile:

2 gillningar

Oj oj oj, Tack André för att du delar med dig av information & tid :heart: På riktigt. Det var riktigt solid info!
Mest magkänsla att jag tycker det ser dyrt ut numera, efter att ha kollat in detta forum och S&P samt MSCI indexen historiskt…Än en gång tack & bock :smiling_face_with_three_hearts:
Nu ska här läsas!
Och ursäkta om jag kidnappade forumtråden.