Jag marknadstajmar, och är nöjd med det. Hade jag inte gjort det hade jag gått miste om väldigt mycket uppgång de senaste åren. Jag vet hur resonemangen går om det och har tagit del av dessa diskussioner, och jag vill i denna tråd inte ha resonemang om den sakfrågan.
Istället är jag väldigt intresserad av att ta del av hur ni andra ser på värderingarna på olika marknader just nu. Jag skulle i dagsläget aldrig stoppa in nya pengar i globalfonder. EM har låga värderingar men där vill jag inte investera mer. Hur ser ni på värderingarna för Europafonder (index), Sverigefonder (Stora bolag respektive Småbolag) och Norge? Enligt Morningstar är värderingar för Sverige och Norge låga, Schiller p/e kan förstås visa något annat. Tittar man bara på graferna för indexfonder Sverige så ser man en värdeökning på över 60% de senaste fem åren, vilket gör att det för mig verkar se högt värderat ut igen. Svenska Småbolag funderar jag över. De har ju tenderat att ha en snabbare utveckling över tid och högre värderingar. Hur kan man tänka kring Småbolag just nu?
Vore intressant att veta hur ni andra ser på värderingarna just nu. Jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag vill trycka in pengar i nu, och om jag ens vill göra det.
Om det är något jag skulle marknadstajma (övervikta) just nu är det väl smallcap value fonder, då premien lyst med sin frånvaro länge, annars skulle jag skippa.
Är tyvärr dålig på att tajma.
Mina absoluta största “förluster” är att jag inte haft pengarna investerade i långa perioder då jag varit “rädd” eller tyckt att allt är övervärderat.
Jag kanske borde fortsätta analysera och sen göra tvärtom vad min analys visar?
Jag har aktier som tappat 90-100%, men det är ändå pengarna utanför marknaden som står för största förlusterna.
Huruvida marknaderna är övervärderade just nu är svårt att säga, men sett från botten vid covid så har ju alla börser rusat och det kan säkerligen komma en korrektion. Frågan är när och hur mycket.
Jag har inte stoppat in några nya pengar på börsen i över 1,5 år. Räknar inte tjänstepension och ppm
Tack för svar . Hur hittar man fonder med småbolag värde just? Jag har Plus Småbolag, men det är väl alla möjliga småbolag. Ursäkta min relativa oinsatthet
Normala småbolagsfonder har har oftast ingen bra vägning mot värde utan oftast mer mot tillväxt.
Det enda Smallcap value som finns tillgängligt för oss svenskar är ETF:er: ZPRV, ZPRX och i JPGL
Men innan du ger dig in på det är det bra att förstå forskningen, och det finns bra trådar här på forumet.
Man måste verkligen tro på den underliggande riskpremien, så att man inte säljer i förtid, då den kan lysa med sin frånvaro i över ett decenium