Småbolagsfonder när?

Har vänner som har för mycket pengar och kör Private Banking för att få ännu mer pengar. Förvaltarna på dessa vänners PB ligger lite lågt med byten av fonder just nu och väntar på att räntan ska falla för att gå in i bl.a. småbolag.

När tror ni att det är dags att gå in i SmåB? När är räntan ”rätt”, vilka tecken ska man hålla utkik efter?

Tjänar de mer än indexfonder på sin private banking?

Om du tror på småbolagsfaktorn så kan du gå in när som helst. Jag tvivlar på PB-förvaltarna har någon spåkula som lyckas träffa bättre.

1 gillning

Nja, kostnaden för pengar är (för) hög för många småbolag/scaleups/startups som gör att många småbolag inte kan växla upp. Jag ser att du inte håller med.

Så jag vänder mig till er övriga?

Tror inte heller jag ett spår på att man får en premie för att försöka tajma räntan såhär. Marknadspriset på småbolagen idag och i framtiden spegler redan bästa gissningen på räntan i framtiden.

3 gillningar

Är det värt att hoppa in i en svensk småbolagsfond nu, vad tror ni?
Jag funderar på att byta PLUS Allabolag till antingen AMF Småbolag eller PLUS Småbolag. Detta då jag redan har många svenska storbolag i en pensionsfond…

Kan aviseringen om räntesänkning idag + ev. ytterligare 3 st senare i år motivera att gå in i småbolag nu?

Tror man ska skilja på de svenska småbolagsfonderna och onoterade startups och liknande här. De flesta småbolagsfonder har redan gått bra under 2024 och innehåller ju ganska stora bolag som inte är i behov av kapitaltillskott.

Håller alltid en del av portföljen i småbolag oavsett vad räntan är.

Småbolagsfonder när? Aldrig.
Små värdebolagsfonder när? Alltid.
:sweat_smile:

1 gillning

1 gillning

Nu vet inte jag om jag har helt fel, men borde inte framtida räntesänkningar i princip vara inprisat i marknaden redan? Om det inte är det, så borde man väl ändå ta ett bet innan sänkningen sker och inte efter när allt flyger uppåt redan?

2 gillningar

Vilka små värdebolagsfonder kan ni rekommendera?

Jag kör två olika etf:er ZPRV och ZPRX.

1 gillning