Över långa perioder har fondkategorin svenska små- och medelstora bolag överavkastat betydligt mot Sverigefonder med fokus på större bolag. Den senaste 15-årsperioden är fördelen tydlig. Den genomsnittliga årliga avkastningen under perioden för en Sverigefond landar på 10,5 procent.
Småbolagsfonderna har under motsvarande tidsperiod levererat nästan 50 procent mer per år än Sverigefonderna: Den årliga avkastningen har varit hela 15,1 procent per år.
Ingen, kör på plus allabolag istället. Bara för att småbolagsfaktorn gett bra avkastning senaste 10-15 åren betyder det inte att den kommer fortsätta göra det kommande 10-15 årsperiod. Kan lika gärna bli tvärtom. Man kan behöva vänta i upp till 25 år innan en riskfaktor ger betalt för den högre risken man tar.
Jag har också lite SEB småbolag C/R, samt Didner & Herge US Small and Microcap för att få lite amerikanska småbolag också. Jag har letat efter ngn ETF eller fond som ger en bra exponering mot amerikanska value-småbolag ett tag. Det finns säkert bättre alternativ än D&Gs, så om ngn har förslag så är jag idel öra.
Är det någon skillnad på olika småbolagsfonder? Jag tänker nu främst på de svenska dito. Jag menar nu inte att “X har alltid högst avkastning” utan på någon mer generell nivå.
Om det är dom Svenskar du syftar på finns skillnader. Jag brukar dela upp dom ungefär: Plus Småbolag, index små/mellanstora låg avgift
Plus Mikrobolag, index små, låg avgift
AMF Småbolag, aktiv men rätt bred, små/medelstora, låg avgift
Övriga aktiva fonder, dyra, koncentrerade, varierande storlek