Hur förvaltar jag vinstskatten tills det är dax att betala in den?

Hej och tack för en inspirerande sida.
50 år och börjar nu planera för min pension. Jag sitter i den berömda depå/ISK sitsen. Har bra spridning i depån, några fonder har gått sådär, andra bra, tre fonder i depån har gått extremt bra. Känner att jag behöver ta hand om värdeökningen på ett bra sätt för dessa tre och samtidigt skifta över till ISK istället för dessa pengar.
Jag tänker att jag säljer hela innehavet för dessa tre i i depån, och flyttar hela summan till ett ISK. Vinstskatten kommer att landa på ca 100 000 kr nästkommande år. Nu har jag inget sparkonto att ta dessa pengar från så när det är så dags att betala skatten säljer jag av ISK. Eller, ska jag sätta av 100kkr på sparkonto med nära 0% ränta tills det är dax?

Öppna ett sparkonto med runt 1% ränta. Det har jag själv gjort för pengar jag lagt undan för renovering.

1 gillning

På så kort sikt är det bankkonto som gäller.
Kan tillägga att jag gjorde samma resa 2007, fast till kapitalförsäkring det fanns ingen ISK på den tiden. Det kändes lite snopet när fastighetskraschen kom året efter och mina aktier föll 50% under första året i KF’en .

Tack för snabbt svar, eftersom att det är så kortsiktigt är det nog det bästa att göra

@sommarsol Lika snopet för dig? :cry: