Hur ska jag bäst täcka den ökade skatten i min lite större kapitalförsäkring?

Jag har större placeringar i form av kapitalförsäkringar. Det innebär att jag betalar skatt på innehavet en gång/kvartal.

Hittills har jag satt in pengar på KF-kontot som täckt denna skatt. Genom att göra så istället för att ta skatten från KF-kontot har jag sett det det som att jag sparat på kontot. Pga minskad inkomst (pensionering) och höjd skatt på KF-konton så börjar denna utgift dock bli lite betungande.

Tyvärr så har börsen desutom gått dåligt ett tag nu. Någon som har förslag på alternativ lösning?

Ta ut pengar och amortera på bolånet istället?

Per-Eric

2 gillningar

Du skulle få betala i princip samma belopp på ISK-sparande, men då via deklarationen.

Däremot kan du, om du bara har fonder, lägga det på vanlig depå istället. Då får du skatta 30% på ev vinst vid försäljning istället. Kommer du verkligen tjäna på 30% jämfört med schablonskatten?

Såg att det går att få runt 4% ränta på avanza sparkonto + för vissa bindningstider. Kanske kan vara något? Du får då skatta 30% på räntan med.

Men det kanske är läge att sälja av en del från KF, lämna kvar lite till skatten, och ta ut resten för att leva upp som pensionär?

Eller ska pengarna vara till något/någon annan än dig?

2 gillningar

Portföljbelåning på Avanza är ju relativt attraktivt, iaf på de lägre nivåerna, jämfört med bolån.

Välkommen till forumet @Per-E!

För mig låter det som att du skulle ha glädje av att få bolla hela din ekonomiska situation med en finansiell rådgivare. För mig är det flera saker som “skaver” lite och som gör att jag inte vågar säga något - t.ex. att du är pensionär, att beloppet är större och verkar aktieexponerat, bolån etc.

Du kan antingen hjälpa oss med mer kött på benen så kan vi resonera tillsammans, men jag skulle nog egentligen unna dig att skicka ett mejl eller ta kontakt med Ricard Nylund eller Henrik Tell som är duktiga och uppskattade i communityn.

Ricard Nylund

Henrik Tell:

Mer info:

2 gillningar

Tack för era synpunkter på min tidigare fråga. Lite mer kött på benen: totala tillgångar i olika fonder (KF och ISK) c a 17 M. C a 90 % i globala indexfonder med låga avgifter, huvudsakligen Avanza och LF.

Därutöver c a 650 000 på Lysa (81% i räntor).

C a 200 000 på sparkonto som “buffert”.

Därtill vanligt bankkonto för löpande utgifter men inkomsterna täcker de löpande utgifterna f n även om skatten på KF och ISK är dryg.

Bolån: ca 2450000 med 4,35 % ränta (sonen disponerar dock 1350 000 av dessa till “självkostnadspris”).

Vet att jag ligger mycket tungt i fonder men har (förhoppningsvis) inte akuta behov av dessa pengar. Tycker ni att jag skall ändra något? Har provat rådgivning vid olika tillfällen men tycker (hittills) inte att det gett så mycket.

Per-Eric

Jag hade alla gånger betalat skatten genom att sälja tillgångar på kontot. Det är ju skatt på den tänkta avkastningen, så ta lite av avkastningen för att betala skatten. Även om du inte går med vinst varje år så går du väl med vinst på lång sikt?

Klart att du kan sätta in nya pengar (spara mer) för att täcka skatten. Men eftersom det känns betungande så verkar det bättre att spara mindre och leva mer.

1 gillning

Ja det är lite så jag tänker. Behöver dock jobba med min “sparreflex” och inte bara fylla på. Tack för din synpunkt.

Per-Eric

1 gillning