Hur fungerar Crowdcube egentligen?

Är det någon här som testat att investera genom Crowdcube och kan berätta lite mer om hur det fungerar?

Hej Herman,

Inga erfarenheter från just dom, däremot finns det oroligt många olika sådana crowdfunding sidor, t.ex Fundedbyme, Gofundme, kickstarter, kameo(mer mot fastigheter) samt även pepins, men där pepins är lite mer reglerad handelsplattform :slight_smile:

Nu har jag ju inte testat deras tjänst, men det bör fungera så simpelt som att du visar intresse till att investera i bolaget, kommer dom upp till den mängden investerare/kapitalet dom vill ha in så har crowdfundingen lyckats och du kommer få betala in det du vill investera till bolaget och för det så får du aktier i bolaget och blir då delägare :slight_smile:

Men läs gärna på vad det innebär att vara aktieägare i mindre bolag utanför en handelsplattform, inte lätt att få ut sina pengar om du så vill då du själv måste hitta en köpare av dina aktier :slight_smile:

Tack för svar!
Andra crowdfunding-sidor har jag bättre koll och förståelse för. Men då har det ofta handlat om att man t ex får bra priser på en produkt genom att man lägger in kapital tidigt i företaget. Men då förstår jag principen :slight_smile: