Investering i start-ups via holdingbolag (Hede Capital Partners AB)

Jag har blivit kontaktad av Hede Capital Partners AB i Kungsbacka som föreslår att jag ska investera i start-ups genom dem. Upplägget är att man, tillsammans med andra investerare, köper in sig i ett holdingbolag som i sin tur äger andelar i en eller flera start-ups. Några olika objekt finns att välja mellan beroende på intresse. Hede Capital har olika upplägg för att själva tjäna pengar, exempelvis genom att de får aktier gratis eller provision på aktieförsäljningen.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Spontant kan investeringarna låta intressanta, men några saker gör mig tveksam.

1. Jag frågade hur värderingarna görs, och fick svaret att ett företag är värt vad folk är beredda att betala. Det må vara sant i det ögonblicket, men för mig ligger värdet framför allt i framtida utdelningar och försäljningsvärde. Det låter som att jag behöver göra den värderingen på egen hand.
  2. Hede Capital företräder alla ägarna i holdingbolaget gemensamt. Jag frågade om man som minoritetsägare har möjlighet att påverka denna inriktning. Det är tydligen svårt eftersom man måste få alla ägare med sig. Trots det är aktierna inte olika röststarka. Jag förstår inte vilket upplägg de har, om enkel majoritet inte är tillräcklig. De kanske har infört en rösträttsbegränsning enligt ABL 7 kap 8 §?
  3. Aktieboken för holdingbolaget (som enligt ABL 5 kap ska vara offentlig) skickas inte ut, utan man behöver ta sig till Hede Capitals kontor i Kungsbacka för att läsa den. Det kan göra det väldigt svårt att lyckas diskutera eventuella missförhållanden.
  4. Om det stämmer att Hede Capital har bestämmande inflytande, så kan de också påverka strukturen för holdingbolaget i sig. Exempelvis kan de genomföra en kraftigt rabatterad riktad nyemission till sig själva och därmed späda ut värdet för befintliga minoritetsägare.

Med ovanstående sagt, är det ändå möjligt att detta är legitimt och en sund investering?

1 gillning

Låter lite likt Pepins, men i mindre skala. Den plattformen har jag dåliga erfarenheter av. En tråkig risk är att du inte är direkt ägare och därmed kan bli bortfifflad av andra ägare i holdingbolaget.

Känns som detta alltid är ett varningstecken. Borde inte investerare söka upp dom?

Jag skulle undvikit, även för lekhinken.

3 gillningar

Jag har ingen kunskap om Hede specifikt men svaren du fått från dem imponerar inte. Upplägget med aktieboken är ju dessutom extremt skumt :man_shrugging:

Generellt så innebär investeringar i startups så otroligt många fallgropar. Det finns så många faktorer som man ”inte vet att man inte vet”. Att investera genom ett gemensamt holdingbolag på det här sättet ökar ju tillgängligheten men introducerar som du redan märker ännu fler frågeställningar och risker.

Jag rekommenderar ingen som inte vill lägga tiden och göra jobbet själv att investera i startups.

Jag har också blivit kontaktad av dem. Intressanta företag men det känns svårt att veta vad som händer med värdet på aktier, utspädning,etc.

Ett företag bildad i 2024, bestående av Stefan Reinhold Patrik Olson (f 1973) och (får man förmoda) sonen Jonah Patrik Nils Olson (f 2003). Inga bokslut ännu. Inga andra registrerade kontakter och förbindelser än mellan dessa två.

Stefans Linkedin säger att han varit Key Account Manager på Elkraft Sverige, Head of Sales på CBC Investment Group AB, och Norberg och Partner Sustainable Group AB. Slutligen, att han varit Head of Investment Relations på NPSI AB. Han stannar inte länge på varje jobb. Hans längsta anställning var på Sector Alarm, där han stannade i fem år och 11 månader.

1 gillning

Stort tack för svar.