Hej!
Är helt ny på området egenföretagande/ägande men jag och min fru har via hennes jobb möjlighet att investera i en startup som vi tror på. Investeringen/ägandet skulle vara som en av 10-talet investerare som över tre år förbinder sig att putta in ca 250 000 för att få snurr på det hela. Vi tror på företaget och övriga investerare kommer vara etablerade företag i samma bransch. Hennes nuvarande arbetsgivare kommer inte att vara en av investerarna. Min fru har varit drivande i uppstarten av det hela och har mycket kontakter och kunskap i branschen så vi känner oss hyfsat säkra på att det är en bra affärsmodell. Nu till min egentliga fråga, hur bör man gå till väga med en sådan in investering? Är det bäst att starta ett gemensamt AB som sedan gör själva investeringen? Eller kan man äga det som privatperson, egen firma. Vi tänker oss äga långsiktigt och alltså inte sälja vår post utan snarare ta ut vinst på sikt om det spelar roll för ägandet. Är även i kontakt med en revisor vi fått rekommenderad som vi tänkte diskutera upplägget med men tyckte det kunde vara kul att fråga er också
Fördelen med att starta ett holdingbolag (AB) är att utdelningarna från bolaget ni köper in er i blir skattefria mellan bolagen, sen kan ni ta utdelning från erat AB eller investera i annat, utan att skatta för pengarna före = mer köputrymme.
Nackdelen med AB är ju lite kring kostnader, men hade jag varit i den sitsen och det ändå handlar om 250.000 så hade jag definitivt startat ett AB för detta.
Jag driver själv ett AB idag som egenkonsult och har planer på sikt att göra liknande investeringar, men när den dagen kommer så kommer jag direkt starta ett holdingbolag / dotterbolag och separera ägande från verksamhet.
Så här har jag förstått det:
- Fördelen med att äga det “på kroppen” är att hon får lägre beskattning vid en ev. exit - 25%. Givet att hon är icke-kvalificerad ägare (kan inte exakt hur detta definieras, men typ att hon får inte vara aktiv i bolaget och inte ett fåmansbolag)
- Fördelen med att äga det via ett bolag är ni kan sprida ut beskattningen och alternativt återinvestera hela beloppet i nya bolag
Observera att det är inga problem att börja på kroppen och sen precis innan exit starta ett holdingbolag och flytta över aktierna dit. (via en underprisöverlåtelse tror jag det heter). Det går dock inte att gå åt andra hållet.