Vågar man investera i ett saminvestbolag som ska investera i bolag onoterad pre-seed fas?

Hej,
Har fått möjligheten att gå in som delägare i nytt saminvesteringsbolag som ska investera i bolag i pre-seed fas. Insatsen är en ca kvarts miljon och vi är några stycken. Avser att köpa 1-2 bolag per år. Alla har mer betydligt mer kapital än jag och undrar om jag ska gå in eller inte?

Vilka är riskerna för utspädning?

Är att placera dom i Lysa säkrare/smartare?

Bör jag istället hoppa in i andra investeringsalternativ som tex Almi Invest eller motsvarande?

2 gillningar

Avseende om Lysa är säkrare är svaret självklart ja. Risken är större med små investeringar, än med globala indexfonder. Men så är också potentialen för högre reward större med fåtalet bolag, men då ska det vara skickliga/tursamma (beroende på vem du frågar) investerare i bolaget. Hur mycket är kvarts miljon av din totala förmögenhet? Vad är investeringshorisonten?

Att du ställer frågan tyder dock redan på en viss ambivalens, och kanske talar för att du istället bör investera säkrare?

2 gillningar

Ja, jo, att det är säkrare att sätta stålarna i LYSA känns ju givet.

Frågan är vad du har för risk-tolerans och hur stor andel av dina besparingar insatsen motsvarar?

(Var inte riktigt tillräckligt snabb på bollen, @anders71 beat me too it! :slight_smile: )

1 gillning

Jag skulle säga att det handlar om vad du är ute efter. Är det t.ex. tjäna pengar, lära dig mer, utöka ditt kontaktnät etc.

Det behöver inte vara dumt, men det måste finnas något annat än bara som finansiell investering. Som endast finansiell investering skulle jag avråda från det givet att du inte har en stor portfölj redan och kan bära risken.

2 gillningar

Tror att frågan snarare gäller om du har koll på kunskap om branschen och marknaden för det/de bolag som du ska investera i, och hur engagerad du vill/kan vara som investerare.
Om du har råd att förlora hela investeringen och tycker att det ska bli kul att prova på som investerare (inte småsparare), så kör på. Du kan ju få en väldigt hög avkastning och det kan vara kul på vägen.

Är det snarare tvärtom så är nog nästan alla andra former av sparande mindre riskfyllt. Majoriteten av start-ups lyckas inte ta sig igenom tröskeln för att ens bli självförsörjande inom 6-7 år.

2 gillningar

Hej,

Låter som du blivit inbjuden att investera som ”Friends, family, fools”. Googla uttrycket. ”Fools” inkluderas i gruppen eftersom det sällan går bra eller är välskötta investeringar.

Som andra noterat - gör det bara om du har en mkt stark koppling till eller känsla för investeringen.

Mvh

F

4 gillningar

Onoterade investeringar är väldigt roligt och bjuder också på möjlighet till asymmetrisk risk. Dvs din maximala förlust är din insats men uppsida kan vara 100+ gånger pengarna.

Men du ska nog förlika sig med att pengarna inte längre är dina när du satt dem. De flesta startups blir inget eller med låg avkastnings.

Utspädning är inget du behöver oroa dig för. Går det bra så kommer värdestegringen i bolaget mer än väl väga upp för det. Vill du räkna på effekten så kan du ladda ned min xls-template för utspädning här:

Almi Invest är inte en fond / bolag som du kan investera i. De gör investeringar i startups sida vid sida med änglar / VC-bolag. Kan du komma med i en runda där de är med så kan du i alla fall var trygg med att startupen du investerar i inte är oseriös. Dock är det verkligen ingen garanti för att de kommer lyckas.

Men fundera också på följande:

1. Är 250T en liten del av din totala portfölj, om nej så skulle jag avstå om jag inte hade starkt kassaflöde.

2. Vilka är de andra investerarna? Har de bra track reckord? Du kommer vara utlämnad till deras förmåga att bedöma investeringarna och ”tvingas” investera i de bolag som de väljer.

3. Kommer de ha andra motiv än att göra bra avkastning? Kanske inverterar de i vänners startup eller i egna bolags kunder?

4. 1-2 investeringar på ett år låter väldigt lite. Låter lite som de inte vet vad de håller på med eller så är de ett sidospår till deras övriga investeringar. Antingen ligger pengarna likvida utan att få jobba eller så investerar de för stora tickets per case givet er kassa.

5. Hur ser villkoren ut för dig jämför med de andra investerarna? Kommer de ta ut en avgift / lön / ersättning? Om investeringarna går halvbra, vem får pengar först?

Lycka till!

1 gillning

Uppskattar verkligen allas svar. Stort beslut eftersom att det är 10% av min portfölj som första insats.

Jag söker finansiell belöning som prio 1 samt kontaktnät som prio 2.

De flesta har mellan 5-70 msek att investeringskapital och tunga poster inom verksamhetsområdet och tech. Blir ca 10 investerare initialt.

Säljer jag mina Lysa har jag ca 2,5 msek att investera …

Jag har ett mindre AB som inte genererar speciellt mycket.

Vid nyemission utöver det är det pengar från lön som jag kommer att behöva trycka in.

Blir sannolikt 1-2 av oss som gjort betydande exit tidigare.

Jag kommer således att vara den som kommer att bidra med sweat equity dock kommer andelen aktier att fördelas lika.

Tanken är 1-2 per år motsvarande investering av 1 msek /bolag i pre-seed (är det mycket /lite?)

Inge tar ut lön initialt och gör detta vid sidan av sina huvudsakliga jobb.