Hur gör ni med barnens portföljer om de blir ojämna?

Jag stod i duschen och började fundera på hur folk gör med sina barnsparanden. Varför vet jag inte för jag har inga barn själv och planerar inte att skaffa några. Men något ska man ju fundera på :sunglasses:

Säg att du startar upp en portfölj åt barn 1 som går som tåget de första 8 åren. Då kommer barn 2 och du startar upp en till portfölj, med samma fonder och samma belopp varje månad. Men de 18 åren för barn 2 så går det lite mer mellanmjölk (alltså de sista 10 åren för barn 1). Säg då att barn 1 vid 18 år har en portfölj värd 300 000 som du ger barnet och barn 2 vid några år senare vid 18 år har “bara” 200 000.

Kompenserar du upp barn 2 på något vis då det blir mer jämnt eller får det helt enkelt nöja sig med att få en hel del mindre än syskonet fick några år tidigare? :sunglasses:

Tricket är att spara i eget namn åt bägge barnen i samma portfölj. Då kan du fördela ut pengarna som du vill och problemet är löst👍🏼

Hej @StinaF, Du har en bra artikel om just detta här :

En säkert väldigt osvensk fråga:

• Behöver man ge barnen lika mycket?
1 gillning

Har “barnportföljen” integrerad i min egen passiva långtidsportfölj, så gör jag bara ett uttag med vad jag anser är ett lagom belopp att ge bort vid ca 18-22 års åldern.
Är lite inne på Jans teori att det är bättre att lära barnen fiska än att ge dom fisk :slight_smile: Risken är nog ganska överhängande att det blir skumparty i Ayia Napa för pengarna annars…

2 gillningar

Att lägga alla pengar i samma portfölj tycker inte jag löser någonting. Om det inte är väldigt nära i ålder så riskerar du ju ändå att det skiljer i värde och du måste skjuta till pengar.

Centralt tycker jag är när man anser att själva givandet sker. Sker det när du sätter in pengar i portföljen eller när barnet får tillgång till portföljen? Inte säkert vad som är bäst tycker jag, båda varianterna har fördelar.

Förstår hur du tänker men jag tycker att artikeln som Jan skrivit och som Stefan relaterar till i något inlägg här ovanför beskriver fördelen med att ha allt i samma portfölj och problematiken som uppstår om man har det uppdelat. Har man däremot fenomenalt god ekonomin på sidan av så kan man ju kompensera. Men det kan ju handla om 100 000 tals kronor eller miljonbelopp om det vill sig illa med tajmingen.

Ja det kan ju bli stora belopp, men inte kommer man runt det genom att spara allt i samma portfölj. I alla fall inte utan att det skapar andra problem. T.ex. får ju inte första barnet i artikeln sin del av pengarna när denne blir 18, vilket det andra barnet sen får. Evt kan ju barn 1 få låna pengar (men man vet ju inte summan…) fram tills barn 2 får sina pengar. Men då måste ju föräldrarna ha pengar att låna ut. Vidhåller nog fortfarande att ska båda få lika mycket vid samma tidpunkt i livet krävs att föräldrarna har andra pengar att hjälpa till med på något sätt.

Det här är den svår fråga. Planerar att ha två barn, men har ett barn just nu. Där är jag och min sambo inte överens. Hon vill att det ska vara separata konton, medan jag vill spara allting på samma och när ett av barnen behöver pengarna så splittar man på hela KFen och tar ut 50% av innehaven. Vid den tidpunkten är det jämlikt.