Hur gör ni med er miljödekal?

Sedan några år tillbaka så kräver en del länder i Europa(ex Tyskland och Frankrike) att man införskaffar en sk miljödekal för att man skall få köra in med bilen i vissa stadskärnor. Det är i praktiken ett ganska stort klistermärke som skall sitta i framrutan. Fruktansvärt fult om du frågar mig och jag har alltid undrat hur andra som bryr sig ännu mer om sina fina bilar än jag gör med denna. Känns ju helt absurt att förfula sin bil med dessa om man skall ut och resa nere i Europa under sommarsemestern. Plockar ni andra bort dessa märken när ni kommer hem igen och beställer nya när det dags för nästa resa eller låter ni dem sitta kvar? Finns det någon lösning där man inte klistrar fast det utan bara sätter det synligt i rutan och sedan lägger ned det i handsfacket när man kommer hem till Sverige igen?

Går det använda en biljetthållare?

Hyfsat diskret.

Jag åker utomlands med bilen 2-3 gånger per år. Jag har tysk och fransk miljödekal permanent fastsatt på insidan av framrutan. Enligt tysk lag så SKA den fästas permanent och att ha den lös eller tejpad räknas som att dekal saknas.
Vackert? Nej inte speciellt, men det stör mig inte ett dugg.

5 gillningar

Tycker att det är helt värdelöst i sig och bara bra för klistermärke-industrin (själv tysk-född, men flyttade till Sverige för 10 år sedan) - å andra sidan är det bara en gång man behöver ta den, och inte som för vägtullar i Österrike eller Schweiz.

1 gillning

Klistra fast dekalen på ett genomskinligt plastark/film (tänk OH-papper om du minns sådana :face_with_peeking_eye: ) Sen fäster du OH-papperet med vanlig genomskinlig tejp =enkelt ta bort.

Så har jag själv gjort med andra fula/tillfälliga dekaler som ska fästas temporärt på vindrutan i bil :ok_hand:

Låter som en bra lösning men det går då helt emot den tyska lagen om man skall tro på @besj inlägg. Men samtidigt. Vad är oddsen att man blir stoppad och att de kontrollerar om dekalen är tejpad eller ej. Ett annat alternativ är ju att man plockar bort den med hjälp av diskmedel eller hårfön när man kommer hem och helt enkelt köper en ny till nästa bilsemester. Visst var det så att dessa dekaler endast kostar några hundralappar?

Går göra snyggt/precist så det knappt syns. Har så på en dekal som måste sitta så på vindrutan pga bilbesiktningen och besiktningspersonalen kollar på den varje år när bilen besiktas. Syns nog inte om man inte tänker på det och aktivt undersöker det. Sen är det kanske inget krav på hur min dekal anbringas så därför de kanske inte bryr sig eftersom dekalen via registeringsnummret på dekalen är knuten specifikt till min bil.

Men jag hade i alla fall löst det så.

1 gillning

Potentiellt impopulär åsikt: Jag popcornroas lite av hur man orkar bry sig särskilt mycket. Det är ju primärt ett transportfordon vi pratar om.
:popcorn: :smiley: :+1:

2 gillningar

Är ju ändå korkat att den ska sättas i vindrutan. Jag hade stört mig sjukt mycket.

Bakrutan hade varit mer ok, eller om de haft små dekaler.

Men som estet så förstår jag problemet, även om jag slipper egen bil. :face_savoring_food:

Eller att de plockar detta via regnr. Jag har så svårt att tänka mig i bilens hemland att det åker runt en massa tysk premium som har dessa klistermärken i rutan.

1 gillning

Det beror vart du är i Tyskland hur många har dekaler sittande i rutan för deras miljözoner. Du kommer nog att bli överraskad.

Eftersom jag brukar planera i förväg när jag skall till Tyskland med ny bil som inte har en dekal med deras miljözoner, så beställer jag den ifrån Berlin (stad/kommun) för det blir billigare än gå till Dekra i Sverige. I år tar Berlin 5.95€ med frakt (de skickar dealen med post och det tar 7-14 dagar att få den).

Håller inte med att Tyska eller Franska dekalerna är fula. Men är subjektivt. Knappt en tysk bil som inte har dessa tills för några år sen. Böter på avsaknad är stora jämförd med kostnad. Och ja, det kontrolleras. I Tyskland kommer kravet successivt att tas bort eftersom det är mycket och kostsam administration för knappt någon effekt eftersom nästan hela bilparken får bästa nivån (grön). Det har blivit mindre självklart att man behöver en dekal. Trodde att de fortfarande var en statussymbol i vissa kretsar och har aldrig tänkt tanken att ta bort. Inte alla har råd med Europasemester i bil :wink:. Vid vindrutebyte väldigt irriterande att man måste skaffa nya. Jag brukar gå in hos en Tysk verkstad och få dekalen gratis eftersom det är småpengar (6€) och en utlänning är krångligt att registrera.