Ska köpa nya däck + fälg till vår nyleasade Skoda Superb PHEV. Bra vinterdäck är onekligen viktigt och finns mycket information att hitta, tittar på ex. Nokian Hakka 10, Pirelli Ice Zero 2 eller Goodyear Ultragrip Archtic 2 (utgår från Teknikens Värld-recension)
och Tyre Reviews).
Dock har jag svårare att läsa mig till vad som gör en dålig respektive bra fälg. Efter leasingperioden kommer jag försöka sälja däcken dessutom och tänker att själva däcket är det som står för mycket av andrahandsvärdet snarare än fälgen. Skulle ni köpt TPMS sensorer för däcktrycket? Vi byter ju däck två ggr/år i Sverige och känns som en onödig kostnad.
Systemet mäter däcktrycket vid körning med hjälp av sensorer på hjulen. För korrekt systemfunktion är det nödvändigt att välja däcktyp och last på fordonet i infotainment.
När tändningen slås på sker visning av senast uppmätta däcktryckvärden. Vid start uppdateras
denna visning.
Jag betalar gärna lite mer för kvalitet så skulle satsa på de enklaste och mest lättvättade fälgarna som är orginaltillbehör inom VAG. Samma storlek, bultmönster och inpassning som du ska ha borde finnas på många modeller.
Har haft fälgar från lågprismärken, man får i många fall vad man betalar för. Lacken släpper och aluminiumet oxiderar, svåra att balansera rätt och i många fall en fälg som håller sämre och inte går att reparera (så får man köpa fyra nya fälgar och däck istället…).
Begagnade orginalfälgar kan vara riktigt bra köp prismässigt. De borde hålla värdet bra till tredje ägaren också.
Japp. så brukar jag göra. Lika så om jag får larm om lågt däck tryck. Återkommer larmet så har jag punka annars så kan sensorerna få för sig saker ibland.
Med lite tur och rätt timing så kan det dyka upp förmånliga kampanjer också. Sen går det alltid att försöka pruta, men det är ingen garanti att det lyckas.
Men fundera gärna även över vad som är lättast att sälja och vad som ger bäst betalt om tre år.
Eller vänd på det, vad finns det att köpa nu som har gått tre vintrar redan?
Jag köper typiskt “billiga” eftermarknadsfälgar till mina bilar. Köper alltid fälgar som anges lämpade för vinterhjul. Ofta noga markerat på alla lämpliga fälgar hos online däck och fälg firmor. Ofta snöflinga eller märkta “året om” fälgar
Har bara bra erfarenheter. Inga flagande fälgar första 10 åren i alla fall.
DEZENT fälgar har fungerat bra exempelvis.
Ofta kan man få bra deal online på däck och fälg monterade och balanserade som skickas till däckfirma man väljer för monteringen.
1200 Kr per styck fälgen… Bra pris, Ok för vinter,
Kolla att inpressningsmåttet är rätt . 8 tum är absolut max bredd och olämpligt mycket för 215 mm däcksbredd tycker jag . Tag 7 till 7,5 tum fälgar som typiskt rekommenderas för 215 och dessutom är klart mindre känsligt för kantstensskrap och ofta lite billigare
Aldrig haft TPMS sensorer. (dyrt modernt påhitt)
Fattar inte hur man kan köra med fula svarta plåtfälgar nästan halva året. Har tidigare köpt noname aluminiumfälgar för obetydligt mer pengar till vinterdäcken så bilen slipper se deprimerad ut hela vintern.