Nya vinterhjul, fälgkvalitet?

Hej allihopa!

Ska köpa nya däck + fälg till vår nyleasade Skoda Superb PHEV. Bra vinterdäck är onekligen viktigt och finns mycket information att hitta, tittar på ex. Nokian Hakka 10, Pirelli Ice Zero 2 eller Goodyear Ultragrip Archtic 2 (utgår från Teknikens Värld-recension)
och Tyre Reviews).

Dock har jag svårare att läsa mig till vad som gör en dålig respektive bra fälg. Efter leasingperioden kommer jag försöka sälja däcken dessutom och tänker att själva däcket är det som står för mycket av andrahandsvärdet snarare än fälgen. Skulle ni köpt TPMS sensorer för däcktrycket? Vi byter ju däck två ggr/år i Sverige och känns som en onödig kostnad.

Dimensioner däck: 215/55R17 94V
Dimensioner fälg: 7Jx17 ET40

Ex. den billigaste för 1200kr fälgen, Image Motion Gloss Gunmetal 8x17 5/112 ET45 B66.6: https://www.bythjul.com/falgar/image/image_motionglossgun/8x17/191960#complete

Min lokala däckhandlare rekommenderade för 1600kr Image Atom Silver 7x17 5/112 ET40 B57.1:
https://www.bythjul.com/falgar/image/image_atomsilver/7x17/193543#complete

Tack för input.

Jag hade köpt en fulaste och billigaste fälgen jag kan leva med.

I mitt fall är det plåtfälgar. Gott när man kör emot trottoarkanten som inte synts på ett par veckor vid parkering.

2 gillningar

Min tanke egentligen också. Är inte ute efter att bilen ska vara sexig när vi går 100 km/h i mitten på januari 06.30 påväg till jobbet.

TPMS lär du väl inte behöva på en Skoda? VAG läser väl av via ABS? :slight_smile:

1 gillning

Står lite obskyrt i handboken:

Däcktryckskontrollsystem

Funktionssätt

Systemet mäter däcktrycket vid körning med hjälp av sensorer på hjulen. För korrekt systemfunktion är det nödvändigt att välja däcktyp och last på fordonet i infotainment.
När tändningen slås på sker visning av senast uppmätta däcktryckvärden. Vid start uppdateras
denna visning.

När du har bytt däck så gå in på - sätt däcktryck, eller vad det kan heta i just din bil. Annars kommer det gå ett larm efter ett par mil.

1 gillning

Jag betalar gärna lite mer för kvalitet så skulle satsa på de enklaste och mest lättvättade fälgarna som är orginaltillbehör inom VAG. Samma storlek, bultmönster och inpassning som du ska ha borde finnas på många modeller.

Har haft fälgar från lågprismärken, man får i många fall vad man betalar för. Lacken släpper och aluminiumet oxiderar, svåra att balansera rätt och i många fall en fälg som håller sämre och inte går att reparera (så får man köpa fyra nya fälgar och däck istället…).

Begagnade orginalfälgar kan vara riktigt bra köp prismässigt. De borde hålla värdet bra till tredje ägaren också.

Okej, så din lösning helt enkelt att sätta däck-trycken precis efter att det är pumpat och på vis “kalibrera” däcktrycket.

Jag förstår! Låter ändå som att det finns vettiga anledningar att köpa lite bättre fälg jmfrt med billigt. D.v.s ej bara en kosmetisk fråga.

Tittat på originalfälgar från Skoda och dom går på 2 123kr per fälg. Väldigt överpris i mitt tycke.

Japp. så brukar jag göra. Lika så om jag får larm om lågt däck tryck. Återkommer larmet så har jag punka annars så kan sensorerna få för sig saker ibland.

Kolla här, finns fina fälgar för 1400 spänn.

Pratade med min Skoda-verkstad nu också och dom rekommenderar också exakt det här tillvägagångssättet.

Med lite tur och rätt timing så kan det dyka upp förmånliga kampanjer också. Sen går det alltid att försöka pruta, men det är ingen garanti att det lyckas.

Men fundera gärna även över vad som är lättast att sälja och vad som ger bäst betalt om tre år.
Eller vänd på det, vad finns det att köpa nu som har gått tre vintrar redan?

Köp en uppsättning begagnade för betydligt mindre pengar än nya.

1 gillning

Gällande fälgen skulle jag rekommendera Dezent fälgar, de kör vad jag vet alltid med orignalmått också för VAG. Inga extra distanser för navhål osv.

Slå på bilen på dack365.se, därifrån har jag handlat typ 2-3 gånger, aldrig varit några problem.

1 gillning

Jobbig att ha med folk att göra. Jag betalar hellre premium.

Absolut, det är ju upp till var och en om man vill lägga 1500 eller 8 tusen.

Jag köper typiskt “billiga” eftermarknadsfälgar till mina bilar. Köper alltid fälgar som anges lämpade för vinterhjul. Ofta noga markerat på alla lämpliga fälgar hos online däck och fälg firmor. Ofta snöflinga eller märkta “året om” fälgar
Har bara bra erfarenheter. Inga flagande fälgar första 10 åren i alla fall.
DEZENT fälgar har fungerat bra exempelvis.
Ofta kan man få bra deal online på däck och fälg monterade och balanserade som skickas till däckfirma man väljer för monteringen.
1200 Kr per styck fälgen… Bra pris, Ok för vinter,
Kolla att inpressningsmåttet är rätt . 8 tum är absolut max bredd och olämpligt mycket för 215 mm däcksbredd tycker jag . Tag 7 till 7,5 tum fälgar som typiskt rekommenderas för 215 och dessutom är klart mindre känsligt för kantstensskrap och ofta lite billigare
Aldrig haft TPMS sensorer. (dyrt modernt påhitt)

1 gillning

Fattar inte hur man kan köra med fula svarta plåtfälgar nästan halva året. Har tidigare köpt noname aluminiumfälgar för obetydligt mer pengar till vinterdäcken så bilen slipper se deprimerad ut hela vintern.

1 gillning

Har också äldre plåtfälgar men nya bra däck. Ingen som kommer att vilja sno däcken…