Eftersom det är en elbil så är det litet känsligt med allt som påverkar vikten och körekonomin.
Som de andra säger så räknas däcktrycket ut via datorn och varvtalssensorer. Du behöver skriva in i datorn all information om dina däck när du byter.
Eftersom det är en elbil så är det litet känsligt med allt som påverkar vikten och körekonomin.
Som de andra säger så räknas däcktrycket ut via datorn och varvtalssensorer. Du behöver skriva in i datorn all information om dina däck när du byter.
Dom sitter på en plåtlåda som ska ta mig från a till b. För vem ska jag sminka upp bilen?
Passande begagnade billigaste plåtfäljarna duger gott.
Tack för tipset! Ska tittas på!
Snyggt. Nu är ni två som rekommenderar Dezent-fälgar. Just detta jag behövde hjälp med. Att sondera terrängen lite bland märken mm. Tack!
När vi köpte till våran leasingbil så blev det par enkla svarta alufäljar, men som ändå såg helt ok ut, och kostade nån hundring mer än plåtfälgarna.
Det är smart att inte leasa följarna, de sitter nu på en annan bil som jag har som behövde en uppsättning fälgar extra, och äcken sitter på bruksbilen och håller 2-3 säsonger till.
Vad är det för bil och vart (på ett ungefär) är du baserad? Tänkte se om det går att hitta nåt vettigt begagnat (även om du vill ha nya däck på sen). ![]()
Såg att det gällde en Superb. ![]()
Vilket märke blev det på fälgarna? Och är inte plåt bättre vintertid?
Bor i Mellansverige
1 - 1,5h för att hämta upp däck i Stockholm ändå acceptabelt.
Schysst, vore ändå intressant att se vad som hittas. Jag har sökt lite själv på både blocket och marketplace och inte hittat någon klockren annons ännu. Däck och fälgdimensionerna är 215/55 R17 resp 6,5x17 ET41. 7x7 funkar också.
Är intresserad av (listpriserna per däck på nätet angivna):
Japp! Får se till att byta, pumpa upp och skriva in datan direkt så blir det mindre strul sen.
Håller efter lite blocket-letande med om att det ser lite skralt ut. Kanske att det går att hitta några vettiga fälgar billigare än i butik men då inte med något av de önskade däcken på.
Om du skriver in reg-nr på nån däckhandlares sida, får du alternativ på dimensioner i 16 och 18 tum också? Har själv exempelvis 225/55 r17 eller 245/45 r18. Kanske att det går att hitta nåt i annan tumstorlek på fälg (och däck). ![]()
Tack för att du också tittade
Tänkte också tanken att det går att hitta fälgar på andrahandsmarknaden och köpa däcken nya. Jag hörde lite grann med min Skoda-verkstad och det verkade som att det obligat behövde vara 215 bredd om man ska ha 17-tumsutförande. 17 tum är minsta däckstorlek mtp lastvikt (tungt fordon iom laddhybrid). Skulle kunna gå att leta efter 18-tum men det drar ju å andra sidan upp priset ganska mycket.
Så lite så ![]()
Med risk för att komplicera det (men för att bredda utbudet) går det att kika efter 17-tumsdäck i lite andra dimensioner. Exempelvis 10 mm bredare 225/50 r17 med snäppet lägre profil (50 istf 55).
Frångår du orginaldimensionen behöver du dock kolla så att skillnaden inte överstiger 5%. Enklast att göra på www.willtheyfit.com.
Det beror lite på vad du tycker det är värt att spara en slant. Det är snårigt att hitta rätt däck/fälg på blocket men jag skulle nog sortera ungefär såhär:
Bilar-> däck
Annonsör-> privat
Ditt län+ angränsande län
Därefter söka ”brett” typ 215 55 17, 225 50 17 eller Skoda, VW, Audi, 17 osv. Därefter kika på de nyaste. Det som är bra prissatt (för köpare) brukar inte bli långvarigt ![]()
I Värmland, kan det funka? Kolla även nav och ET innan ev. affär ![]()
Snyggt! Kände till sidan men hade glömt bort att den fanns, tack för påminnelsen. Vad ska man ange i offset?
Edit: Såg nu att offset är samma som ET/inpressningsdjup.
Avståndsmässigt kan det funka, bra fångst! Om man kollar noggrant kl 7 verkar det vara en spricka i däcket, eller är det bara jag? Men förstår principen du vill förmedla, d.v.s om man söker kan man hitta.
Här var en bra tjänst också, man får det omvända svaret. D.v.s vilka bilar passar till dom här däckdimensionerna?
Jag tyckte faktiskt plåtfälgar var ok på vinterhjulen när de var i silvergrått. Men nu är alla svarta och ser för taskiga ut.
Jag ser inget konstigt med dem men som alltid bra att så gott det går försäkra sig om eventuella brister innan man gör sig besväret att åka för en affär ![]()
Här kommer nåt annat som kanske kan funka (tror det är rätt nav, men ET är ju oklart)
Ska titta. Tusen tack för all hjälp!