Tjenare! Jag skulle behöva hjälp med att få reda på var du läser för att hålla dig uppdaterad om den globala ekonomiska situationen. Jag syftar på att vissa har bra koll på när aktiemarknaden rör sig upp eller ner och hur ekonomin ser ut, särskilt i västvärlden. Jag menar inte att tajma marknaden exakt, men att kunna tolka jobbrapporter och inflationsdata för att få en uppfattning om hur exempelvis USA eller Sverige kan prestera under året.
Min favorittidning med ekonomisk lutning för macro etc. är Financial times, har mer fokus på Europa än t.ex WSJ. De har t.ex. unhedged som även finns som podd gratis (tror jag). FT är mycket mer än bara börsen så klart, och inte gratis. För nått mer fokuserat finns dagligt från t.ex., SEB research finns säkert liknande från fler banker t.ex SHBs EFN.
Allt sånt här är kul för oss som tycker om det, men framtiden är ju som bekant svårtydd även för betalda tyckare.
Kan tillägga att försök till attribuering eller tolkning om varför börsen går som den gör vid ett visst tillfälle oftast är riktig astrologi, även i realtid eller t.om i efterhand.