På detta forum diskuteras olika frågor utifrån att göra kloka val. Samtidigt finns en rad frågor som avgörs av externa , ofta politiska , val. Som exempel har vi de senaste dagarna fått sänkt ränta och förändrade villkor för amortering och kontantinsats vid bostadsköp. Det förändrar en hel del för alla oss som äger en bostad. Än mer viktigt är kanske villkor för sparande där det tycks som om villkor för sparande, särskilt ISK, förändras kraftigt om det blir en ny regering.
Allt detta gör det svårt att göra långsiktiga bedömningar och ibland känns viss beräkningar som görs som småsaker jämfört med politiska beslut som påverkar mycket mer.
Hej.
Har du någon frågeställning?
Det enda man kan räkna med i livet är att få saker varar för evigt, så även inom ekonomi och sparande.
Själv hoppas jag min plan håller långsiktigt. Men vi får nog alla räkna med att politiskt valfläsk kommer ändra både det ena och det andra, då får man justera varefter. När det behövs.
Frågeställning?
Kanske saknas. Mer en reflektion att vi här försöker maximera utfall av olika val ner på decimaler när allt sedan ändras genom övergripande beslut. Att bedöma (gissa?) kring detta är troligen mer viktigt än att ner till fjärde decimal bedöma utfall av val som görs. Många här har stora tillgångar på ISK som vänstern ser som en kassako som kan bekosta alla vidlyftiga saker man vill prioritera
Inte jag!
Tillräckligt bra är bäst, man behöver ju leva också. Inte lägga all tid på att jaga promillen. Men tror de med optimeringspersonligheter hörs mest på forumet. Även om det finns andra typer av investerare med. ![]()