Det normala för mig när jag ska köpa något på nätet har varit att kolla på Prisjakt, eller ibland Pricerunner. Senaste dagarna har det varit skriverier om att bland annat Inet, Jollyroom, Cyberphoto och CDON alla lämnat Prisjakt till följd av en allt för aggressiv prissättning. Prisjakt ska ha höjt priserna kopplat till att visa bättre siffror inför en börsintroduktion som nu är framskjuten.
Men: Om nu inte Prisjakt listar alla priser lägre och handlarna inte gillar tjänsten, vad har man egentligen för alternativ för att hitta bästa pris? “Produkter”-fliken på Google? Är Pricerunner bättre eller finns det någon annan tjänst som inte är lika “girig” som Prisjakt och därför samlar alla priser?
Prisjakt visar fortfarande priser för aktörerna du nämner, även om du måste välja att se oxå butiker utan direktlänk. Och, de har då förstås ingen direktlänk utan du måste gå till respektive sajt ”manuellt”.
Prisjakt har gjort bort sig rejält här och jag är tveksam om dom kommer klara sig ur detta.
Jag har slutat använda Prisjakt och tittar på ett antal ställen som brukar vara bra och nöjer mig med det.
Skulle vara guld värt med någon tjänst där man själv kan säga vilka sidor de ska indexera. Jag vet att förut fick iallafall stora elektronikkedjor artiklar med egna artikelnummer så att det inte skulle gå att jämföra, t ex Elgiganten kanske hade en tv som hette 65UHDWCEU som var exakt samma apparat som konkurrentens 65UHDWCEZ osv, hade varit grymt med en AI-driven motor som dessutom kunnat hitta den typen av identiska produkter samt göra jämförelser genom bildsökningar för att t ex hitta oem-produkter mm.
Entrprenöriella utvecklare här på forumet, kör igång tack