Om man skulle vilja investera nån % i krypto hur hade ni gjort? Köpt krypto nån stans eller hur ska man göra det bäst? Jag har mitt huvud sparande på lysa och nån fond på Avanza och lite aktier
Har själv köpt mig mindre % hos Avanza i Virtune Bitcoin
Beror på…
Vill du tjäna mer SEK?
Certifikat via isk. Du äger inte bitcoin, men kan till viss del följa prisutvecklingen. Finns en lätt stor risk att även om det står att du skall kunna växla in det till bitcoin, så kommer de kunna sälja fler pappersbitcoin än vad det finns bitcoin - och du måste då lita på att dessa kan ge dig och kommer ge dig den mängd bitcoin dina papper påstår är dina.
Vill du äga bitcoin?
Köp bitcoin, jag rekommenderar Trijo för svensk jävligt kunnig support annars är Strike.me att föredra pga avgiftsfria regelbundna köp samt 1 gratis transaktion i månaden.
Rekommenderad läsning:
För mig som inte kan bitcoin, hur är man skyddad mot Strike eller Trijo ?
Din bitcoin kan de väl ta från dig sen när de är värda säg 1m USD ?
Lyder de t ex under finansinspektionen eller är det helt ute i det fria ?
Du skickar dina bitcoin till en plånbok du äger helt enkelt. Du använder börsen enkom för att handla.
Personligen har jag t.ex. inte mer än 0.01 btc (1 msat)på en börs åt gången. Så det kan jag så att säga riskera.
Okej bara mellanhand alltså.
Men plånboken var finns den ? På blockkedjan eller är den i datorn eller vart finns motpartsrisken?
Finns ingen motpartsrisk i bitcoin.
Termen plånbok är egentligen lite halvdan, men det är så att man på något sätt kan förstå lite och relatera till något man fattar.
Det finns egentligen inga coins, och egentligen inga plånböcker. Bara en ständigt online liggare över vem som skickat hur mycket till vem.
Du äger i princip en nyckel som ger dig rätten att spendera det som är skickat till dig då. Haha, om det blir klarare vet jag inte…
Du sparar säkrast i en sk hårdvaruwallet. Det är en fysisk plånbok som kan se ut som en större usb-sticka. Man köper sin egen på deras officiella hemsidor.
De vanligaste är Trezor och Ledger, men det finns även andra.
Avgiftsfria köp? Verkligen??
Avråder å det grövsta att använda Ledger. Företaget har läckt uppgifter om köpare och byggt in bakdörrar till det allra heligaste - din seed phrase. De går inte att lita på, använd annat.
Hårdvaruplånböcker är vettiga, men det funkar lika bra med en gammal laptop eller så, så länge den inte kommer kopplas till internet någonsin igen
…
Den bästa hårdvaruplånboken där ute är SeedSigner - helst en du byggt själv. Näst bäst är för tillfället cold card.
Och en metallplatta eller en sådan där DIY bricklösning på skruv man bankat in sin seed phrase i är jädra viktigt.
Sedan kan man diskutera ännu säkrare lösningar (som då blir mer komplexa och lider utav det så ens egen dumhet och glömska blir attackvektor
)
Yep. Gäller deras DCA, återkommande köp…
No fee DCA
Bitcoin trading fees don’t apply to recurring purchases (aka “DCA”) after the first week for hourly and daily purchases, or starting with the 2nd purchase for weekly and monthly purchases
Tack för förklaringen, det klarnar något men samtidigt kommer nya funderingar.
Känns ändå som att ett risk uppstår när man ska initiera sin plånbok, är den online behöver den stöd av en extern aktör och har man en kall plånbok som ni säger inte ska kopplas upp online igen så blir det som en fysisk värdesak med risken att krascha och även risken för fysisk stöld där t ex guld bara lider risk av det sistnämnda.
Du har identifierat det svåra där ja, du bör verkligen generera din plånbok offline och aldrig koppla den till nätet, och använda den såkallat airgapped.
Men vad som genereras är din seed phrase, vilket är en serie på 24 ord. Det är det enda viktiga. Hårdvaruplånboken är egentligen en förbrukningsvara.
Därtill är det mycket lättare att gömma 24 ord än att gömma fysiskt guld.
Är du listig så kan du t.om. förvara din på annat sätt krypterade seed phrase online t.ex här:

Du menar Ledgers “Recover”-funktion, som tillåter användare att lagra en krypterad kopia av sin seed phrase på företagets servrar.
Ja, den kan vara diskutabel. Men företaget själva menar att det är säkert och att de inte ens själva har tillgång pga kryptering.
Var finns uppgifterna att någon har förlorat något som använder ledger?
Jag vet att det finns många fler, bara nämnde de två för att de är bland de vanligaste.
Ja, är bara ledger recover där din seed phrase teoretiskt sätt skulle kunna exponeras. Använder man inte den tjänsten har ledger ingen somhelst tillgång till seeden.
![]()
Vi jobbar enligt “Don’t trust, verify”. Kan du verifiera att de inte kan aktivera det remote? Hur kan de extrahera din seed phrase ur Ledgerns secure element för att kryptera det och skicka det till sina servrar? Deras appar osv är closed source så vi kan inte annat än att lita på ett företag som säger “vi kan extrahera din seed phrase, men vi lovar att inte göra det”
En extremt onödig attackvector att utsätta sin cold wallet för och t.o.m. sin hot wallet.
Nae ledgers förtroende var förbrukat redan vid första dataläckan och det där gör det ätter värre.
Jag har både riktiga kryptovalutor i wallets och certifikat på ISK konto och jag tycker det är enklast att rekommendera en person som är nyfiken på kryptovalutor att satsa lite i certifikat form på tex Avanza eller Nordnet, för då sker beskattning per automatik och det bör inte vara några problem att ta ut dessa pengar och skicka till sitt lönekonto i valfri svensk bank.
Att växla riktiga kryptovalutor och sen skicka dem till sin svenska bank är inte alltid så smidigt och jag upplever att det blir värre med åren. Bankerna vill inte ha med det att göra är min erfarenhet.
Personligen tror jag att vi kommer få se ca +100% på Bitcoin från dagens värde innan denna cykel har nått sin ände.
Cardano tror jag kommer göra +700% från dagens värde innan det är dags för krasch igen.
Ska man ens våga rekommendera någon att investera i kryptovaluta, jag vet inte?
Trump pratar om att skapa en Bitcoin Strategic Reserve där man ska köpa 200000 Bitcoins per år under en 5-års period för att nå ett innehav om 1 miljon Bitcoins.
Charles Hoskinson, mannen bakom Cardano sägs vara utnämnd till USAs Crypto Policy Advisor. Vi får se hur det blir med detta. Men det låter positivt i mina öron.
Jag håller tummarna för att det ska gå bra för kryptovalutorna under 2025 ![]()
![]()
Jag hade läst Laura Shins bok om skapandet av Ethereum och Charles roll och personlighet där. Såvitt jag förstått så är det bara Hoskinson själv som har sagt något om att han skulle ha någon roll i Trumps styre, och jag hoppas innerligt att det bara är Hoskinsons mytomani som vanligt.
Lauras direkta frågor fick aldrig något svar:
Vill ställa en huvudfråga och en följdfråga!
Har någon här eller känner ni någon, som sålt vid något tillfälle när marknaden varit turbulent med värdeminskning?
Talar vi då om 10, 20, 30, 40% i förlustsviter eller mer.
Där orsakerna kan vara många:
- pga ekonomisk situation
- pga ångra sin involvering i marknaden
- pga rädsla
- Osv ….
MVH
Ja, har en jag känner som sålde av allt nära botten på förra björnmarknaden. Anledningen var att han hade allt på Celsius Network som gick in i rekonstruktion, när han fick tillbaka några % av sina coins så sålde han dom direkt. Tror många gjorde det som var med om den historien.