Hur investerar jag en miljon i en kapitalförsäkring?

Hej!

Jag har ärvt en efterlevandepension av min far som är satt i depå i en kapitalförsäkring. Jag får en summa pengar per år i 10 år. Jag har redan fått tre utbetalningar och har nu 1 miljon kvar som ska betalas ut på resterande 7 år. Så länge jag aktivt inte väljer att investera ligger pengarna bara där och jag kan själv inte flytta på dem och lägga i tex ett sparkonto. Så nu vill jag ju få miljonen att växa även om en summa på 160 000 tas ut varje år fram tom 2032.

Är verkligen ny på detta område och tar tacksamt emot tips hur jag bör investera miljonen, räntefonder, indexfond eller ja vad? Och man måste ju tänka in att uttag från fond görs en gång per år så kapitalet minskar ju år för år.

Vänligen
Anna-Karin

1 gillning

Beror, som jag ser det, på vad du behöver pengarna till. De bör vara investerade med samma risknivå som om du hade full tillgång till dem.
Dvs mer än tio år, kanske lämpligt med någon form av globalfond. Osv.

Om du hade allt tillgängligt idag, vad skulle/borde du gjort med dem?

1 gillning

Tack för svar!

Om jag hade allt tillgängligt hade jag nog lagt merparten i en global aktieindexfond för att spara på längre sikt och en del, kanske 30 procent i räntefond för pengar jag vet att jag behöver om ca 3 år.

Så om jag förstår dig rätt så kan du köpa fonder i den här kapitalförsäkringen? I så fall är det inte så stor skillnad på de pengarna och dina egna, förutom att 160000 kr fonder skulle säljas och flyttas ut varje år.

Låt oss säga att du redan har en buffert lika stor som de där 30% som du ska använda om 3 år. Sätt de pengarna på sparkonto eftersom det är bättre än räntefonder.

Då skulle du kunna köpa globalfond för allt i kapitalförsäkringen. Varje gång det är dags för en utbetalning så antar jag att fonder för 160 000 kr säljs. När de säljs i KF så köper du samma fond för lika mycket pengar med dina egna pengar. På det sättet är du hela tiden lika investerad på börsen och slipper ha otur med nån krasch.

Tänker jag rätt?

Japp jag kan köpa och sälja fonder inom försäkringen, det stämmer. Och måste då sälja när uttag ska göras varje år.

Och ja jag har annat kapital jag kan använda om tre år och spara i tex sparkonto.

Smart idé, du menar att att jag köper samma fond för de 160 jag får ut och återinvesterar i kapitalförsäkringen?

Kom på att när 10 år har gått betalas allt kapital som finns kvar ut, enligt avtal med förvaltaren av pensionsförsäkringen. Så min sparhorisont i denna KP är ju 7 år oavsett hur kapitalet växer sen måste det säljas av för att betalas ut år 10. Snurrigt jag vet, en utländsk ägare och fondförvaltare och jag har ingen makt över detta.

Det jag menar är att pengar är utbytbara. Det gör att din sparhorisont inte påverkas av regler i kapitalförsäkringen.

Om du säljer din fond för 160k i KF och samtidigt köper samma fond utanför så påverkas inte din sparhorisont. Du har lika mycket pengar på börsen hela tiden. Så länge du har lika mycket pengar i samma fond så gör det inget, även om vissa pengar ligger i KF och vissa ligger utanför.

1 gillning

Ok jag fattar tack!
Så en global indexfond skulle kunna vara ett alternativ för att investera miljonen i kapitalförsäkringen då.

Med vänlig hälsning,
Anna-Karin

Yes.