Hur lägga upp mitt nya sparande

God kväll. Jag försöker skapa ett mer genomtänkt sparande och har tills nu sparat på handelsbanken sparkonto där jag nu har ca 40000.

Jobbar deltid och kommer lägga undan 1000kr i en fondrobot hos lysa med en fördelning på 60/40 hade jag tänkt. Pengarna är inte helt spikat vad dom ska gå till i slutändan ännu men nån gång i framtiden kommer jag antagligen vilja ha hus och allt det där. Bara hunnit fylla 21.

Utav mina 40 000 tänkte jag ha hälften på ett sparkonto hos avanza och hälften hos lysa.

Har även 1 Sverigefond på ca 50 000 hos handelsbanken. En aktivt förvaltad fond jag funderar på att avsluta eftersom dom pengarna gör mer nytta på lysa också? De här kommer jag få skatta på om jag tar ut, är det på deklarationen eller direkt?

Hur är mitt tänk och ser aktie-räntefördelningen bra ut?

Jag skulle ha skapat ett konto hos Avanza och lägga in 60% Avanza global eller Länsförsäkringar global indexnära och sedan 40% på sparkonto+ med ränta.

Om du kan räkna själv omfördelningar varje månad så kan du spara 0.3% jämfört mot lysa.

Hej Sara!

Kul att du kommer igång med ditt sparande!

1. Tycker du ska läsa några artiklar: "Fyra-Hinkar-Strategin" "GlobalaBarnportföljen" "Nybörjarportföljen"
  2. Sedan tycker jag att du bör sälja ditt sparande på Handelsbanken och flytta detta till Avanza eller Lysa. Du kommer att bli beskattad på vinsten av detta sparandet, det kommer på deklarationen för nästa år!
Hoppas detta hjälper något!