Hur länge ska man deklarera med K10 efter konkurs?

Hej!

Jag funderar på om Skatteverket har klantat till det när de skickade K10 med min deklaration i år trots att bolaget gått i konkurs, vilket även informerades om i deklarationen 2023. Frågan är om någon vet hur det kommer sig och om det ska vara så, eller om jag ska ringa och jaga Skatteverket på måndag?

När gick företaget i konkurs?

September 2022

Mejla dem redan idag istället.
Bifogar gärna dokumentation på att bolaget är i konkurs.

Tveksamt om du kommer få någon ändring denna deklaration men finns ändå en möjlighet.

1 gillning

Ja men då gör jag så, jag blev så förbryllad över att den ens bifogades i år igen.

Men äger du inte bolaget även om det är satt i konkurs? Först när konkursen avslutas och bolaget avregistreras som ändring sker?

Tillägg: har ingen utdelning skett är det ju skitsamma. Bara en bilaga som saknar betydelse för din beskattning.

1 gillning

Jag har ingen koll på hur sånt funkar, jag fick aktier i bolaget när jag jobbade där så har ingen koll på något mer. Borde inte bolaget vara avregistrerat för länge sen, eller hur lång tid tar det? :smiley: Jag har aldrig haft någon utdelning från bolaget alls.

Min naiva förhoppning var tidig skatteåterbäring som skulle kunna täcka ett tandläkarbesök men det sket sig ju med det :smile:

Kan det stå något på https://www.allabolag.se/ ?

Där ser det ut såhär:

F-Skatt
Avregistrerad
Anledning till avregistrering
Konkurs

Moms
Avregistrerad i Momsregistret

Och slutdatum för såväl F-skatt och moms var i september 2022.

1 gillning

Shit happens…

Haka inte upp dig på detta. Skriv under Övriga upplysningar att bolaget har gått i konkurs.

Jagar du tidig skatteåterbäring kan det ju eventuellt påskynda densamma om om du ringer Skatteverket.

1 gillning