Förmodat väldigt basal fråga, men

Hej alla snälla. Jag ska hjälpa min mamma att deklarera. Hon har en del ärvda aktier som vi aldrig bryr oss om, de får ligga där de ligger i sin depå. Nu står det i hennes deklaration:
"Du har tidigare fått uppskov med vinsten vid ett aktiebyte:

• Ditt uppskov är 28 117 kr och avser aktier i ASTRAZENECA PLC.
    Om du fått uppskov med vinsten vid ett aktiebyte ska uppskovet återföras till beskattning om du under 2022 har sålt de aktier du fick vid aktiebytet."
    Vad mamma vet har hon aldrig i sitt liv sålt en aktie, och inte jag heller för hennes räkning, men när jag ringde banken så fick jag inte svar, eftersom jag inte hade rätt sorts fullmakt (har bara internetfullmakt samt rätt att deklarera).
    Därför undrar jag om det stämmer som vi tänker, att banken bara skriver så här på rutin, och att vi kan strunta i att fylla i blankett K4?
    I hennes aktiedepå syns inget om försäljning. Men heller inget om det där “aktiebytet” de syftar på. Så vi vet inte riktigt var man skulle kunna hitta dessa uppgifter.

Det brukar stå förtryckt i deklarationspapprena om man har sålt (såvida Ni inte sålde till ngn privatperson el en mäklare som inte brukar rapportera till SKV) och sålunda är skyldig att deklarera vist/förlust

Se denna sida hos Skatteverket, förklarar vad som hänt. Det var redan 1999 och jag antar att hon haft den texten i alla sina deklarationer sedan dess.

Nej, det står inget om det. Därför tycker jag det var underligt att de skrev att det finns bilagor “vi tror att du ska fylla i”.

Nej, det står inte i förra årets till exempel, kollade nyss.

Det är därför jag inte vågar strunta i det trots den texten du lade in om omständigheterna från 1999.

Då hade jag ringt Skatteverket och frågat dem om det gäller det som hände -99 eller om det är något annat.

SKV får tro bäst de vill, så länge det inte finns förtryckt på deklarationspapprena att ni sålt x antal AZ-aktier. Det enda som skulle göra det aktuellt är om Ni sålda/skänkte AZ-aktierna under 2022 till ngn privatperson(ex till Dig som arvinge) el en mäklare som inte rapporterar till SKV. Vet inte om SKV bara ville påminna folk att de har en latent skatt som förr el senare måste betalas.

Så kan det förstås vara. Att det är därför det inte syns på deklarationerna från 2016 och framåt. Jag ska dubbelkolla med skatteverket då, trodde det var banken som gällde. Stort tack!