Jag har mitt största kapital på isk. Men köpte en spekulativ aktie som senare noterades på OTC marknaden, hur gör jag med förlusten? Nu verkar det som att de eventuellt kan vända, då det är chapter 11 och inte chapter 7.
Men jag räknar med förlust. Det var bara småpengar i mitt sparande och en chansning.
Hur räknar man, vad får jag igen på skatten? På mitt skattebesked står aktien med men ingen summa.
Visst räknas förlusten vad aktien var värd första dagen den noterades på otc? Eller den dag den avnoterades helt? 10.000kr var den värd första otc dagen och 4000kr sista dagen den blev avnoterad.
Så vad gäller? Så jag vet hur jag gör vid ändringen av deklarationen och vad får man igen i procent?
Eller räknas den inte som förlust än? För jag har en annan aktie som står med men där står en summa, eller var det en vinst?
Detta låter som något som du tror skall inträffa i framtiden, eller ?
Om du inte har sålt aktien under 2023 har du varken gjort vinst eller förlust ännu.
Detta är lite komplicerat. Men om vi räknar med förlust. Vad gäller då?
Grejen är att aktierna avnoterades och försvann från mitt konto. Men i vissa fall händer detta när bolag startar om och får pengar och nya aktier utbetalt.
Men om vi utgår från att det är förlust vad gäller då i mitt fall?
När den noterades på OTC marknaden så hamnade den på ett AF konto på avanza. Kursen stod på den dagen 0,75$. Så det är det priset min totala förlust blir? Inte vad den stod på när den avnoterades och försvann från kontot?
Har den enbart avnoteras kan det vara så att du behöver vänta tills den eventuellt går i konkurs. Du kan söka på Skatteverket om just den aktien det borde finnas uppgifter om den. Om den sedan går i konkurs och då inte har tjänat något så räknas omsättningen som 0. Sen får du skriva i deklarationen hur mycket du köpte den för. Om vi säger att du köpte för 10000 så blir det 70% av de 10000 och 30% av dem som du får tillbaka. 10000x0,7x0,3=2100 kr. Gäller om du inte har någon vinst att kvitta mot.
Ibland kan det ta flera år innan det går igenom till konkurs. Så tyvärr är det bara att vänta. Jag har lärt mig att inte köra på rena aktier längre då jag har haft så många som gått i konkurs. Nu är det aktiefonder på Avanza, Lysa 100% och sparkonto som gäller.
Jag förstår. Denna var jag medveten av att det var gamble, fanns dock stor uppsida.
Men är det normalt att dom avnoterar och aktierna försvinner från ens konto då? Oftast brukar företag i dessa lägen ha aktier kvar liggandes väldigt länge som ”värdelösa”, nu försvann dom inom 2 månader.
Nästan så man tror att de ska bli ersatta av något nytt? Tex Hertz gjorde likadant och det vände.
Så du såg inte aktierna på 2 månader och sen kom de tillbaka? Vet inte vad som hände då. Ja de som avnoteras brukar finnas där men som värdelösa, man kan inte göra något med dem.
Jag frågade Skatteverket, de sa att enligt dom var det fortfarande chapter 11. Och avanza vet inget heller, säger man ska avvakta.
Kan det vara så att något är på gång? Jag menar varför var aktierna så snabb att försvinna från kontot? Typ inom 4 månader. När alla andra aktier som kånkat legat kvar i flera år.