Hur många timmar är 75% av en heltid om man ska fakturera timmar?

Hej! Har en fråga till er andra vad ni tycker. Jag fakturerar idag 80h till en kund, fasta timmar per månad. Nu vill dom att jag sväller till 75%.

Har sökt på hur mycket timmar jag bör fakturera så det blir rätt, får olika svar. Kollar men enligt kollektivavtal (för anställda) så är 75% 126h/mån.

Men min revisor menar att jag ska fakturera 130h/mån. Det hon räknat på är att hon räknat ut totala antalet timmar på ett år, sedan delat det med 12. Då alla månader varierar i timmar.

Hur tänker ni andra här?

Är det per timme du jobbar, så att säga? Isåfall räkna antalet timmar som du jobbar?

Vet inte vilka arbetstider ni har men… Men November hade 23 arbetsdagar och utgår vi ifrån att 100% är 8h om dagen så blir 75% av det 138 h (för November).

Alltså jag arbetar på timmar, fakturerar fast belopp baserat på 75%. Men det ska ju specificeras i timmar som blir en summa :slight_smile: Alla månaderna har ju olika antal timmar men snittar på 130h per månad sett över ett år.

Men varför kan du inte fakturera som ovan skrev? Dvs det varierar lite beroende på hur många arbetstimmar en månad har?

Men om man jobbar på timmar så fakturerar man ju antalet timmar man faktiskt jobbar. I så fall skulle du varje månad fakturera så många timmar du jobbade just den månaden, inte fakturera något slags hypotetiskt årsgenomsnitt / 12. Men men… med det upplägg du har låter det som att det är en förhandlingsfråga, och i så fall - försök förstås få igenom revisorns förslag på 130h/mån istället för 126, det blir ju mer pengar.

5 gillningar

Jag håller med. Annars är det ett fastpris på din tjänst och då en summa som ni ska komma överens om. Oavsett timmar

2 gillningar

Hur vet du hur många timmar du behöver jobba en viss månad då?

1 gillning

2 gillningar

Alltså just nu fakturerar jag 80h månaden, dvs 50%. Nu vill dom höja till 75%. Jag arbetar lite rörligt. Vissa månader färre timmar, andra mer. Men vi har en överenskommelse om fast summa som baseras på procenten, till en överenskommen timpenning. Så jag ska alltså fakturera en fast summa som baseras på 75% debitering.

Om överenskommelsen är att 50% motsvarar 80 h så borde du ju fakturera 120h när du går upp till 75%.

7 gillningar

Din fråga har inget exakt svar men om du vill schablonfakturera kan du tänka såhär:

Faktisk heltid räknat i antal timmar per dag i snitt, varierar mellan åren, men det är 167 h/mån under 2023 och uppenbarligen även 2024 enligt ovan. Om inget annat är överenskommet är det skäligt att räkna med det. Det är också skäligt att avrunda till närmsta hela dag dvs 168h, som heltid. Olika fackförbund räknar olika, men deras definition är bra att jämföra med, speciellt kanske med det fack som är anslutet (eller lämpligt jämförbart baserat på yrket om anslutning saknas). Många fackförbund räknar schablonen 4,2 veckor per månad vilket då blir 168 h/mån.

Vissa arbetsgivare har ju arbetstidsförkortning och då kanske deras heltid är färre timmar. Exakt vad Du ska debitera är en förhandlingsfråga!

Många här verkar skriva “varför fakturerar du inte exakt så många timmar som du jobbar?”. Jag förstår dig precis - det är ofta önskvärt från alla parter med ett fast pris varje månad. Om det sedan blir någon timme mer eller mindre hit eller dit är mindre relevant.

Som köpare hade jag blivit högst irriterad för allt annat än 120 timmar för 75% om vi idag hade 80 timmar på 50%.

Att det i sak och genomsnitt låter lågt idag är en annan fråga, revisors lösning är ju 86 och din nya 84 för dagens lösning om jag räknar rätt.

Varför skulle bastalet för antalet timmar på 100% ändras?

2 gillningar

80 tim för 50% är lite lågt, men du har ju fast pris så då är det väl bra att ha 120 tim för 75% istället för 126 tim? Ja beroende på om du får betalt 50% resp 75% av en heltid såklart. 75% är 126 tim enligt 27års-cykel, heltid ligger på 167/168 tim (som någon skrev tidigare). Om du jobbar skiftliknande eller OB kan heltid vara 160 tim eller lägre (38 tim/v resp 36 tim/v). Och du jobbar väl hyfsat flexibelt på timme så bör kunna få ett lägre “heltidsmått”.