Räknar man villan sjunker min siffra dramatiskt… Så mitt svar är typ ”allt utom villan”.
Det enda du har på avanza är 100% inlagt på en global indexfond eller? Behövs det inte mer spridning tycker du?
Ungefär 50/50 Lysa/sparkonto privat nu pga osäker horisont, mer investerat via bolaget. Hade nog haft samma fördelning om jag gått in idag!
Det är bra som det är . Just nu allt 100% Storebrand global all countries
. Lite väl dyr i avg tycker jag fortfarande. Det fungerar minst lika bra med andra global indexfonder som kostar 0,20% i förv avg
. Det behövs knappast bredare om man ska hålla sig till aktier .
85% på börsen. 15% på ett vanligt bankkonto (inte ens ett sparkonto ). Borde försöka göra något åt de där 15%. Det är pengar jag inte vill låsa på något sätt, men samtidigt skulle jag vilja ha mer än 0% ränta. Hmm kanske ska jag köpa min första fond? Trots att fonder ju kostar pengar och det blir väl som att sätta in pengarna på ett konto med minusränta?
0% på börsaen å de är mer än 10 år sen man hade någe på börsen…
Inge aktivt sparande, men självklart buffert för eventuela utgifter…
Jag tycker sparande ska vara aktivt till någe man vill köpa/göra, inte spara för sparandets…
Av sparkonto + värdepapper + husvärde + lån så har jag ca 14% på börsen och 12% i lån (bolån + uppskjuten reavinstskatt + gratis värdepapperskredit).
Av sparkonto + värdepapper så har jag ca 43% på börsen och 3% i gratis värdepapperskredit.
Tyvärr alldeles för lite på börsen, speglar inte alls vårt behov av likvider. Men frugan är alltför försiktig och vill tråkigt nog inte ta in det jag säger om att vi borde öka. Ingen tvekan om att det blir en bra slant till barnen, men det kunde bli så mycket mer.
100 % fonder och aktier, 0 % ränta.
Ca 10 % belåning i portföljen.
Sen har jag en buffert på 50 tkr.
Hittills har det gått bra i svängningarna utan att jag fått panik och velat sälja. Vi får väl se hur framtiden blir.
Jag viktade om i början på året så jag har
40% börsen
60% cash, räntor och guld.
Den stora mängden cash gör att jag kontinuerligt kan gå in och handla sådant som blivit billigare.
Skönt på ett sätt att vi är så olika. För mig låter det jobbigt och stressigt att ha hela 60 % utanför börsen och ständigt fundera på när man ska gå in eller inte.
Cirka 50% just nu.
Jag funderar inte. Jag går ständigt in med pengar på börsen, varje vecka.
Små summor köper jag för i de tillgångar som volatiliteten för tillfället sänkt.
Det är billigast att handla det som för stunden är billigast. Nästa vecka är annat billigast.
Tog några vinster för ett par veckor sedan, men annars köper jag lite varje vecka.
Ligger pluss på allt utom långa euro fonder.
Att ligga på 60% cash+ränta+guld är ganska skönt!
Hade du inte LF Global Indexnära nyss😁?
För 2 mån sedan ja
Varför bytte du och riskerade missad avkastning på typ 5% i dessa volatila tider😁?
Helt rätt onödigt helt
Hur har alla dessa byten spelat ut i avkastningen under bytestiderna?
Vet inte exakt men förra året blev det ca minus 4-5% jämfört med LF Global indexnära. . Ska färsöka undvika det då jag har 100% Storebrand global all countries just nu. Det borde man vara nöjd med.
. Annars som du säger är det livsfarligt hålla på byta fonder och 100% onödigt
Ok, ja toppen om det funkar för dig! för mig skulle det ändå ge ångest och stress tror jag. Jag månadssparar automatiskt i fonder vid varje månadslön och tänker inte så mkt på om det är billigt eller dyrt, var mer så jag menade.
10% Buffert
20% Bostadsrätt
400% Fonder
Har haft portföljbelånging en tid, pga årets nedgång har 175% → 400%, hoppas på vändning snart…