Jag är 37 år och har de senaste tre åren haft ett fast och välbetalt jobb, vilket gjort att jag kunnat bygga upp ett ordentligt sparande. Tidigare har jag inte sparat på börsen, utan fokuserat på att få ihop en trygg buffert — vilket resulterat i att jag nu har ca 500 000 kr på ett vanligt bankkonto. Jag inser att den summan är onödigt stor att ha liggande helt passivt, särskilt på lång sikt.
Min plan är att använda mitt Lysa-konto som grund för mitt långsiktiga sparande och börja sätta in 10 000 kr i månaden. Men jag funderar också på hur mycket jag ska sätta in som engångsbelopp nu i starten.
Jag har inga stora planerade utgifter de närmaste 5 åren, äger min bostad och har redan en god ekonomisk grundtrygghet. Samtidigt har jag tvekat att sätta in en större klumpsumma i dessa lite skakiga tider — även om jag vet att det sällan känns som “rätt” läge.
Så, till er med mer erfarenhet:
Hur hade ni tänkt kring att placera delar av en stor buffert i ett långsiktigt fondsparande? Hur mycket hade ni själva vågat gå in med direkt, givet min situation?
Alla perspektiv välkomnas — tack på förhand!