Hur mycket guld bör en portfölj innehålla?

Först måste man fundera på varför man vill ha guld i sin portfölj och därefter bestämma sig för hur stor andel och vilken typ av guldinvestering. Om förutsättningarna förändras är det lämpligt att ombalansera.

• Tror man att världen kommer att gå under: Köp mat och ett torp med vedskog.
  • Vill man klara sig och familjen vad som än händer: 600-900 gram i guldmynt.
  • Tror man att ett omfattande krig nalkas: 30% fysiskt guld.
  • Tror man på en monetär kollaps: 25% fysiskt guld.
  • Tror man på hög inflation: 20% fysiskt guld.
  • Vill man endast tjäna på guldets pågående momentum: 15% i en guld ETF.
  • Köper man för att grannen köper: 5% i en guld ETF så har ni något att snacka om.
15 gillningar

Så himla skönt med konkreta och tydliga regler för detta :joy:

1 gillning

Jag funderar dock på om det inte borde vara 27.50% guld?

1 gillning

Underbart… ! :rofl:

3 gillningar

Guldet steg fantastiskt från finanskrisen 2007 och 5 år därefter, men tappade sedan 30% av sitt värde.

Hur länge kan guld nu vara på all time high innan det kommer en rejäl sättning?

Hur länge kan aktiemarknaden vara på ATH?

Svårbedömt men vi har i alla fall ännu inte fått uppleva något FOMO. I USA har såväl Costco som Walmart börjat sälja guldtackor till sina kunder. När IKEA och Biltema erbjuder detsamma kliver i alla fall jag av.

Är inte guld bara bra att investera i om man är i stay rich fasen?

Är det inte bra med några guldmynt också, så man kan komma före i det nya samhället som återuppstår efter kollapsen?

1 gillning

Men när det gäller guld år 1980-2000 så räknar ni i dollar om jag förstår saken rätt. Men glöm då inte bort att vi är svenska investerare och vår valuta är kronor kronan tappade 16% av sitt värde vid devalveringen 1982 och över 20% när kursen släpptes fri 1992 så jag tror att det hade varit rätt att som svensk äga guld även under den tidsperioden.

2 gillningar

Svarar på Aktiegubbens inlägg från okt 2024 med procent guld. Men lyckas inte riktigt få till hänvisning…

Som inleds med. -Tror man att världen kommer att gå under: Köp mat och ett torp med vedskog mm.

Väldigt bra sammanställning.

Funderar också på hur många procent av vad?

Ska alla tillgångar ingå? Huset? Pensionnssparandet (ingår även Allmän pension i beloppet)? Fruns pengar glöms lätt bort.

”Problemet” med att ha guld i portföljen är att andelen har en tendens att växa av sig självt. Jag hade 45%, nu efter +30% senaste året är det långt över 50.

Ska väl minska där så småningom, men med guld är det som så att man kan aldrig ha för mycket.

Inte ett så dåligt råd!