Hur mycket har din 100-lapp tappat i värde på fem år?

Man kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. När man närmar sig mål så viktar man troligen om till mer räntor/sparkonto. Men man bör samtidigt ha koll på vad inflationen kan göra.

Men håller delvis med, jag kommer själv ha mer i räntor 10 år innan uttag börjar. Så blir en 10 årsbuffert, om än lagom stor.

3 gillningar

Antagligen? Om allt blivit 23% dyrare på 5 år, så behöver lönerna ökat med 1,23^(1/5)-1= 4,2% per år, vilket de inte riktigt har gjort?

Edit: Man kan se utveckling av reallöner här: Real löneutveckling
Under perioden 2022 till 2023 hade vi till följd av den höga inflationen en negativ reallöneutveckling.

3 gillningar

Tack för svaret! :blush:

kan du komplettera med hur mycket en investerad 100 lapp man fick i doppresent de senaste 30 åren varit värda? Intressant jämförelse med den oinvesterade 100 lappens urholkning

Bilden över dop-presentens utveckling ser ut av vara omvänd mot budskapet i texten.

1 gillning

Du kan suga ut det med XHR i json från Avanzas site.

Man får json i den här stilen:

• x är en unix epoch timestamp (ms)
  • y är procent.
  • Det är en datapunkt var sjunde dag:

Gör så här:

• Gå till sidan för fonden som har grafen:
  • tryck F12 och gå till network-tabben i inspektorn
  • sedan byter du tidsspann i grafen och sedan tillbaka till fem år
  • då dyker denna xhr upp längst ner i inspektorn:

image

I den finns datan.

Du kan be t ex ChatGPT att konvertera x och y till en csv, och göra excel-läsbara timestamps av timestampen, om du vill snabbtesta. Men man vet ju aldrig riktigt hur rätt den gör på alla rader, så kan vara bättre att konvertera med ett script.

3 gillningar

Har en hel del på sparkonto och blev orolig nu, även om jag nyligen kollat upp samma siffra själv.

Det man ska komma ihåg är ju att åren efter covid-19 var extrema. Massa ovanliga åtgärder för att rädda ekonomin. Stödpaket kallades det har jag för mig.

Jag utgår från att de senaste fem åren inte är representativa. I snitt är väl inflationen runt 2%, dvs hälften av senaste femårsperioden? Så sparkonto med bra ränta kan ju fortfarande inflationssäkra pengarna hyffsat. Men bra läge att göra den här poängen.

Jo, men det är ju för ett gott syfte nu. Så folk vaknar till och inte tror sparkonto är smart eller helt tryggt långsiktigt.

1 gillning

Jaha, gott syfte, jo det tyckte väl den där politikern också som jag skrev om i mitt första inlägg i den här tråden. Jag förstår faktiskt inte varför man ska “missionera” överhuvudtaget. Jag är jättetacksam mot Rika Tillsammans som har lärt mig enormt mycket. Men jag hittade hit själv. Ja, tack vare Google då.

Är inte ärlighet och rakhet alls attraktivt längre, för någon annan än mig?

Haha, jo, känner till det, men helt ärligt pallar inte med tanke på att det ”bara” är ett inlägg till Insta. Upplever inte att det blir väsentligt bättre. Mer effekt att göra en karusell till på annat ämne isf. De gör ju inte sig själva. :joy:

Tack ändå.:heart:

2 gillningar

Eller låta ChatGPT göra karusellerna, så att du får tid över att djupdyka i script? :thinking:

Det här var även min första reaktion på den grafen. Instinktivt skulle jag haft enklare att konsumera grafen om horisontella axeln spegelvändes så att 2026 är längst till vänster.

Köpkraften “faller” då i takt med att hundralappen åldras i "vänster-till-höger”-riktningen.

Men instinkt är inte alltid bra orsak att förändra något från att vara korrekt och icke-intiutivt till att bli intiutivt men fel :smiley:

1 gillning

Tack för ett inlägg som speglar det jag tjatat om i flera år (och som många i inflationstråden hävdar inte stämmer).

Inflationen driver på klyftorna i samhället. De som lever lön till lön har blivit fattigare. De som redan har det gott ställt och är investerade har blivit rikare.

3 gillningar

Ja, för mig som är petig med sådant.

De flesta ser det nog inte utan tolkar diagrammet som att nästan hela värdet försvunnit som inflation

Men då hajar de till och kanske läser mera noga :)?

1 gillning