Vad betyder ”spara i huset?”

Hej, vi har köpt lägenhet och då säger folk när jag pratar om att jag sparar mindre nu: ”Du sparar ju i huset”. Vad menar de med det? Är inte kunnig inom sånt här, så skulle behöva en förklaring.

Dom tror väl fortfarande att fastighet är en investering

6 gillningar

De menar nog att du nu amorterar, vilket ju är ett sätt att spara. Om du köpte en lägenhet med 1M i lån och sen har ammorterat 50k så kan du sälja huset för samma pris och plötsligt ha 50k på bankkontot. Då har du alltså sparat 50k. Men pengarna finns ju inte förrns du säljer eller tar ett nytt bostadlån

3 gillningar

Den enkla förklaringen är att folk är okunniga. :joy:
En del tänker att eftersom man ev amorterar på boendet så blir det som ett sparande. Även om det inte kan realiseras i några värden förrän man säljer.
Andra tänker att bostadsmarknaden kommer stiga över tid och att du därför investerat väl.
Båda tankesätten är väl i linje med vad Robert Kiyosaki i sin bok ”Rich dad, poor dad” skulle lägga i kategorin ”poor” eller möjligen ”middle class”.
Du har köpt dig ett boende som visserligen är en tillgång, men det beter sig som en skuld.

Fortsätt spara så mycket du kan och vill, men räkna inte med att boende är något automagiskt spar bara för att äldre generationer blivit miljonärer på att äga sitt boende.

8 gillningar

Anta att man behöver bo någonstans, och pga detta behov har en kostnad. Då är ett köp av en fastighet som man också sedan bor i en investering. Den naturliga avkastningen är alternativ kostnaden man annars skulle haft minus kostnader för fastigheten.

Tycker jag.

4 gillningar

Nja. Sparar man till sin pension så har man en horisont på kanske 30-40 år. Jag ser ingen större skillnad på detta eller att äga ett hus i 30-40 år.

En amortering ger alltid pengar vid en försäljning. Säljs huset med vinst får man mer pengar över. Säljs huset med förlust kan man ändå få pengar över om man amorterat. Summan att betala in blir i vilket fall mindre.

Den stora fördelen är väl annars att räntebördan för lånet minskar för varje år. Efter några år är kostnaden för villan lägre än vad det kostar att hyra ett hus. Man behöver alltså inte vänta tills man säljer huset för att bli en vinnare. Jag njuter varje månad över att slippa en hyreavi.

9 gillningar

Ja uttrycket måste ju ändå härstamma från att man (evt. tvångs)amorterar. Det har inget att göra med huruvida man ser boendet som en investering eller inte att göra.

1 gillning

Det är stor skillnad.
Om du binder upp dina tillgångar i ett hus som du bor i så har du stor exponering mot fastighetsmarknaden lokalt, troligen en sämre riskjusterad avkastning än en diversifierad portfölj med aktier, och dessutom så måste du sälja och flytta för att helt kunna likvidera.
Den stora anledningen till att folk tror att ett hus är en tbra affär är att de av ren slump råkade hänga med på en dopad marknad med extrem hävstång.

Men visst har många blivit rika på detta.

1 gillning

Jag njuter varje månad när jag ser att min portfölj avkastat mångdubbelt mer än nettoräntan för mitt bolån. Det gör stor skillnad på 30 år…

3 gillningar

Inte riktigt där än för egen del. Betalade 573€ i ränta på huslånet förra månaden och kommer gå upp över 600€ i maj. Och då har vi ju inte ens ett speciellt stort lån…

Om vi leker med tanken på att mitt bolån är ca 200k€ och räntan nu är närmare 4% så skulle jag behöva komma upp i ett sparkapital på minst 100k€ med 8% avkastning i genomsnitt för att se portföljen generera mer än mina räntekostnader. Det är bara att gratulera om du lyckats komma så långt i din ekonomiska vandring. :slightly_smiling_face:

Men skulle vi sälja huset och flytta till ett annat boende skulle jag säkerligen vilja sätta in en del av pengarna på börsen istället. Det är ju dock inte alltid möjligt att göra den ändringen under tiden man bor i huset pga tvångsamortering osv.

1 gillning

…och klassikern: Hur värderar man god nattsömn?

5 gillningar

Som många andra varit inne på är det amorteringen som kan ses som ett sparande. Det stämmer oavsett om bostadens värde går upp och ner, betalt lån är mer pengar i fickan (eller mindre restskuld) dagen du säljer, så det är definitivt sparade pengar eftersom du får tillbaka dom en dag.

Ska man spara genom amortering? Pengarna är bundna, det är en nackdel. Man kan ofta få bättre avkastning på börsen, också en nackdel. Fördelar är att man blir mindre räntekänslig på sikt. Många tycker också det är skönt att känna att man en dag kommer vara skuldfri.

Personligen tycker jag man kan amortera en del av sin totala sparkvot. Det är bra att sprida sina risker, där kan amortering defintivt spela en vettig roll.

4 gillningar

Eftersom jsg hsr sju gånger mer sparat i fonder än i mitt huslån njuter även jag. Min boendestanssrd är dessutom bättre än i de flesta hyreslägenheter. Nog så viktig aspekt.

2 gillningar

Du missst hävstångseffekten på lånat kapital. Mina satsade 10 000 lappar har gett mig miljonbelopp…

1 gillning

Ja, det var det jag menade med ”extrem hävstång”. Sen att de flesta inte riktigt förstår eller förstod att det var det de höll på med är ju en annan sak.
Men grattis till värdestegringen och till att ha varit född i rätt tid.

3 gillningar

Tack. Ur ekonomisk synpunkt har du rätt. Om jag kunnat välja hade jag dock ändå valt att vara yngre…:grin:

7 gillningar

Delvis sant. Inget är säkert men allt annat lika är det en klart bättre Idee att köpa sitt boende om man har möjlighet. Speciellt om man kan utföra enklare underhåll själv typ måla och tapetsera etc. Gärna en fastighet med friköpt tomt som är välbyggd i hyfsat läge. Även Räntan man betalar på sitt huslån efter avdraget på 30% är även vid mer normal utveckling av huspriser med inflationen och inget mer över lång tid rimligt att man kan se som ett långsiktigt sparande. Den som hyr får inget av den värdeökningen när man flyttar.

Nej, det är hundraprocentigt sant.
Men det utesluter ju inte att det är vettigt att köpa sitt boende. Bara man begriper att det inte är en bankomat.

Exakt finns ingen naturlag som gör att boende stiger i pris eller liknande jag gar för mig att mellan 70 och 90 talet så stog fastighetspriserna still i sverige bara o jämföra med di erse aktiefonder under denna tid.

Nu har jag köpt eget boende men det är inte för att maximera mina pengar snarare att jag ville bo centralt (slippa bil) samt slippa dom största problemområdena vi har i stockholm som jag hade varit tvungen att bo i om jag ej kunde köpa.

Ahh fler som kör den varianten. :+1:t2: Mentalt tänker jag att ”hyra” kommer jag få hursomhelst, så varför betala av lånen helt.
Kommer nog höja kostnaden en hel det den dagen vi flyttar till BRF eller en hyresrätt.
Förmodligen pengamässigt feltänkt, men för mej passar det.

1 gillning