Tänkte lägga ut denna i sociala medier senare. Ni i forumet är ju bäst på att ge feedback. Vad tänker du och ser du? Om bildspelet nedan inte fungerar, klicka här.
Snyggt!
Jag gillar dock inte grafer där y-axeln börjar vid ett godtyckligt värde som gör att förändringen ser så stor ut som möjligt. Mer ärligt att låta den börja på 0.
Hade också kunnat vara effektfullt med en jämförelse där man ser vad doppresenten hade gett för köpkraft idag om den hade investerats i index.
Inte alla investerar enbart på Stockholmsbörsen. Går det flika in hur ett av de större globala indexen gått?
Med tanke på RTs råd att investera brett och globalt.
Men inflationen har varit en rövhatt senaste åren. Märks varje gång man handlar och varje år när inkomstökningen inte hänger med.
Edit
Har vanliga löner också halkat efter?
Är mest att jag inte har den datan lätt tillgänglig på månadsbasis. Annars hade jag självklart tagit den.
Fattar. Blir bara så mycket “dö-yta” utifrån ett visuellt perspektiv. Ska se om jag kan göra något annat.
Ah. Kanske använda en poppis fond? Som LF global, eller DNB?
Samma problem där. Det är enkelt visa på Avanza, svårare att gå därifrån till Excel.
Någon kanske har den enkelt tillgänglig?
-
Bra att du tar upp inflationen. Har retat mig på uttalanden från en politiker som hävdar att en vanlig barnfamilj har fått flera tusen mer i plånboken sedan 2022, men utan att säga ett ord om inflationen som varit sedan dess. Det intressanta borde ju vara hur familjens köpkraft har utvecklats. Men den kanske till och med har gått bakåt?
-
Jag föredrar grafer där y-axeln börjar på 0. Känns mer sakligt och hederligt.
-
“Alla kontanta pengar bör användas inom två år” står det i en grå “faktaruta” på bild 6. Tycker du verkligen så, i alla lägen, även för dem som är i stay-rich-fasen?
Brukar vara kutym att när.man har en bruten y axel som här så är den delad med korsande streck för att förtydliga.
Kanske inte biter på alla på soc media iofs. de ser bara en brant kurva…. ![]()
Ja, det tycker. Antingen investeras eller konsumeras. Eller, har jag otur när jag tänker?
Bättre, ja, men jag föredrar verkligen att skalan börjar på 0.
Egentligen är det väl med undantag för den buffert som är lämplig? Och en buffert finns för att kunna konsumeras, men kanske inte “ska konsumeras”?
Ja, alltså om man konsumerar eller investerar alltihop så finns ju inget kvar sen. Vart tog idén om buffert och minskad risk när man “vunnit spelet” vägen?
Ja mycket bättre, nästan tillräckligt bra ![]()
Bild 9, konstig skala. Ser ut som att 100-lappen jag fick när jag föddes har ökat i köpkraft.
EDIT: Ok, nu fattar jag. Man ska alltså klicka i grafen. Förslag: Skriv tydligt att man ska klicka i grafen!
Problemet med bruten skala är ju att man visuellt förmedlar något som inte stämmer. Texten säger att “Köpkraften för en hundralapp 2021 har på fem år fallit till ca 80 kr.”, medan bilden vid första anblick säger att köpkraften har mer än halverats. Jag tror att många människor inte har kunskapen eller intresset att fördjupa sig i grafen för att tolka den rätt, utan man stannar vid den tolkning som första anblicken gav.
Jag tycker inte det är bättre att börja från 0. Då komprimeras diagrammet för mycket. Lite som att man inte vill att OMXS30 grafen börjar på 0. Då går det knappt att urskilja variationer i datan. Istället är start- och slutvärde en bättre utgångspunkt.
Jag kan förstå behovet av att zooma in, men i det här fallet, som riktar sig till allmänheten, håller jag fast vid min uppfattning.
Jag håller med. “Stor fin graf” väger inte mer än “graf som vid första anblick visar faktiska sakförhållanden”. Jag tycker att man generellt ska akta sig för statistisk förvillning - det kan vara tillräckligt svårt för folk att förstå en vanlig graf i sin enklaste form.
Det går ju dock att vända på steken i föreliggande fall och visa hur många procent som köpvärdet urholkats med, alltså en graf som går från 0% upp till 25-30%.