Hur mycket kan man få ner i elfaktura med dagssänkning?

Från 22 grader på morgonen och så var det 18-19C på kvällen innan luft luft värmepumpen gick igång igen. Det jag konstaterade var att basförbrukningen (kyl frys och ventilation, vvb) som går kontinuerligt samt matlagning är ca 70% av min elförbrukning. Att köra tvätt och diskmaskin på natten blir 2-3ggr billigare på natten. Men om tex frugan använder ugnen några timmar när elen kostar 300öre/kWh är det svårt att kompensera med att tvätta och diska på natten.

1 gillning

Du har en super bra elförbrukning. Jag hade gjort precis likadant som du.

Tack för tips.

Nu har jag beställt en sådant!

https://www.amazon.se/dp/B08WXT6HHJ/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_9NVWSCJ41KVMR2K57RV3?_encoding=UTF8&psc=1

Nyfiken på vad andra saker dra och kanske slipper sätta på den i den tiden som el är som dyraste.

1 gillning

Lite rapport från vecka.
Har haft pumpen runt 17-18 grader och har haft 20 grader i vardagsrummet . 17 -18 i källare. Hade även satt pumpen på 15 när det var prognos på sol trotts kallt.

Fick svar från Greenely och om spotpris skulle kosta 300 öre bli el pris med som allt 3,85 kr per kwh. Om den skulle kostar 15 öre hamnar ändå över 2 kr.

Kan rekommendera. Greenely artiklar på deras hemsida eller app. Det var mycket bra tips på olika sätt för sänka el
För 1 kwh när priset är 300 blir 300x1:

Totalt 1x300+1,9+2,4+4,2 = 308,76 kronor per kwh om spotpriset är 300öre/kWh
Sen med 25% moms blir det alltså 308,76 + (308,76 x 0,25) = 385,95 öre/kWh

I detta priset ska tillkomma nätavgift

Nästa inlägg kommer jag tillbaka inom några dagar när få igång elmätare som gör möjligt mätta kwh i real tid

Här är resultatet!

Jag kommer inte skriva mycket mer.
Har i stort sätt gjort en sänkning på uppvärmningen i huset. Passade på kolla upp och stänga standby elektronik vilket var mycket enkel med endaste en knappt kunde stänga flera apparater på två ställen i huset.

När nu kom solen fram kunde även har värmepump på den lägsta kurva och lägsta rumstemperatur och fortfarande har över 20 grade inomhus. När solen gick ner var det bara elda lite men var inte direkt nödvändigt. Dagen efter var ändå runt 17-18 grader trotts var den minus ute.
Testade den Frient electricity meter…det finns mycket bättre mätare som gör nytta med detaljer statistik. Det är för enkel och jag rekomenderar inte den. Har skickat tillbaka.

Kunde spara lite pengar i alla fall.

Vad blev ditt genomsnittliga kWh pris?

Mitt blev 93öre exklusive moms i februari med rörligt månadspris göta energi. Enligt greenely app skulle jag betalt 92öre ex moms hos dem.

Hej!

Använder också Greenely 84.07. Jag försöker använda så lite el som möjligt när vår dyr men omöjligt att komma undan mellan 18-20 med matlagning, dusch och så vidare. Det går bra nu med solen trotts att det är kallt. Hade bara varmvatten igång, kaminen igång källare och pizza och brödbakning 1 timme i köket värmde upp entréplan.

Hej! Ja då är det i linje med testet i höstas som jag gjorde i vårt hus där jag i görligaste mån försökte anpassa vår konumtion efter eltimpriset. Ligger man runt 1000kWh/ mån så rör det sig om ca 10öre /kWh som ett ändrat beteende kan påverka slutnotan. Dvs ca100kr/mån. Är det värt uppoffringen? Finns betydligt lättare sätt att dra in 100kr till hushållet genom att ständigt byta elbolag och få nykundrabatter. I dec tex bytte jag till Göta energi när de hade 1mån gratis el och nu i maj byter jag till Lumo energi för de har 50% rabatt på elen första månaden. Fast avgift är lätt att förhandla bort etc.

2 gillningar

Tack för hårda siffror. Då är det i linje med vad jag höftade fram under mina testveckor. Det verkar inte värt det och än mindre om man inte kan timerstyra luftvärmepumpen.

Utöver detta tror jag att jag redan pressar mitt användande så mycket det går. Så det finns ännu mindre marginal att skära bort.

Även om du har fasta el pris kommer du betala mycket mindre. Tänker på har du 100 öre som avtal. Använder du 1000 på en månad betalar du 1000, använder du 2000.
Sedan alla avgifter beräknas utifrån din förbrukning. Även nätavgift från Eon blir billigare. Har räknat lite och med lite ändring blir 3000 kr mindre i till eon per år.

Jag tycker att det är värt så länge du inte fryser eller skapa något som påverkar dig eller din familj negativt.

1 gillning

Så är det såklart. Samma här. Jag försöker anpassa mig såtillvida att jag inte drar på värmen när jag inte är hemma och jag försöker köra tvätt- och diskmaskin när solcellerna går för högtryck etc.

Med barn hemma varannan vecka kan jag unna mig mer sänkning när jag är själv, speciellt som jag ofta jobbar mer de veckorna. Man gör ju vad man kan. :slight_smile:

1 gillning

Kul!

Jag har nu sett att barnen sover mycket bättre med 18 eller lägre än 19, 20 grader. Kan bli kallare på frukost men inget som vi lägger märke ( med kylan eller utan är vi redo alltid redo med kläder förutom jacka)då är bara springa till skolan och jobb.

3 gillningar

Du som har solcell är i utmärkt läge! Bara vinst. Spotpris är hög även under dagen. Sparar du i vilket fall du känner mycket mer nu när ellen är dyr. 500 kr på en dag eller mer.

Ja, när solen lyser och elen är dyr så går de affärerna bra. Däremot menar du 500 öre hoppas jag om du pratar kilowatttimpris. 500 spänn om dagen kostar ju elen bara hemma hos @janbolmeson. :wink:

Bästa dagen hittills i år var den 4 mars. Då köpte jag 24 externt producerade kWh och och sålde 50 kWh. Totalt producerade jag 65 kWh så 15 gjorde jag av med själv. Veckan ska fortsätta i solens tecken, så för min del är elpriset inget större problem just nu.

Jag gjorde bort mig i februari.
Jag kom under 700 kWh så jag lär inte få 100:- i bidrag :sweat_smile:

Februari var helt enkelt för kort och för varm :grin:

3 gillningar

Risken är att det blir samma här. Under 900 i januari…

#världensmuppigastebidragslösning

1 gillning

Testat värmning här enbart mellan 24-06 i hela feb.

Absolut kyligare än vanligt inne (runt 18.5 till 19 i olika rum jfrt med vanligtvis 20.5). När solen lyst så laddat bra värme till nästa dag. Känns mest på klinkersgolvet. Inte lika kallt på trägolvet. Värmekänslan överlag upplevs starkt genom fötterna tycker jag.

Köpt 440 kWh el, jämfört med 710 kWh i feb 2021. Hyfsad skillnad med lite mer aktivt beteende. Landade på 102 öre/kWh inkl moms, skatt etc i SE4.

Sålt 125kWh, ovanligt solig månad. Okänt kWh-pris ännu.

Tur att feb var betydligt varmare, hade inte gått annars utan hade blivit mycket väsen hemma.

Håller med om att man sover bättre när det är aningen kallare.

Spotpriset rör sig verkligen volativt nuförtiden.

2 gillningar

Jag menar faktiskt man kan få 500 kr på en dag eller nära samtidigt bridrar till hållbart till vår jorden.