Hur mycket lön får man nästa år?

“Statlig skatt ska betalas först när skiktgränsen är uppnådd inomstmässigt, vilket alltså motsvarar årslönen minus grundavdraget. Här nedanför ser du beloppen för skiktgräns och grundavdrag.”

Det låter som 554 900 / 12 = 46 240kr per månad.

1 gillning

Hmm är det inte 45 865kr? Inkomstbasbelopp & brytpunkt 2022 - effekter på nettolön & pension - Nr 5 av Ballongpinne

Gränsen för statlig skatt blir 554 900 / 12 = 46240 kr per månad.

Det som diskuterades i andra tråden var maximal pensionsgrundande inkomst, vilket ligger något högre. Det var 45 865 kr/månad för 2021, för 2022 är det 572 970 kr helår = 47 748 kr/månad

2 gillningar

F**k pension! Jag vill bara inte betala statlig inkomstskatt :slight_smile:

1 gillning

”Det är häftigt att betala skatt”

2 gillningar

Möjligen att det känns lite häftigt när man får en riktigt fet kvarskatt pga. hög uttagen utdelning :grinning_face_with_smiling_eyes:. Men det har mer med inkomsten och mindre med skatten att göra…

1 gillning

Minns ett år för länge sen när jag tidigt på året fick en saftig lönehöjning på nästan 50% vilket puttade mig ordentligt över brytpunkten för statlig skatt. Orkade inte bry mig om att ändra eller korrigera lånekontorets miss så jag fick en smaskig inbetalning på 65’ på nästföljande deklaration.
Kändes bra att fått låna gratis :slight_smile:

1 gillning

Ja frågan är ju om man faktiskt tjänar på det i slutändan. Kanske bättre att köra till statlig skatt och löneväxla istället.

1 gillning