Hur mycket månadssparar ni?

Hos oss, ett par runt 30, inga barn, gör vi följande (cirka 65k netto kombinerad inkomst):

Cirka 15% sparar vi långsiktigt (fonder) - 9000

• Denna pott behöver egentligen bumpas upp lite men min respektive stressar lite ang nästa punkt som är:

Bosparande till större lägenhet. Brukar landa på cirka 20-25k i månaden (vi vill kunna möjliggöra bra boende i bra område innan vi skaffar barn).

Vi lever hyfsat snålt tror jag, men vi båda trivs med det. Tjejen har senaste året lyft lönen med nästan 50% så livsstilsinflationen har inte kommit ikapp än tror jag… I det stora hela är målet att investera 15% av lönen i fonder, och sen beroende på fas i livet så bestämmer vi var de resterande ska hamna.

Sparar cirka 20-25k per månaden, vilket motsvarar ungefär 40 - 50% av min nettolön.

Har inte aktivt valt den nivån, men en hög lön kombinerat med små utgifter (pandemieeffekt plus att jag har billiga fritidsaktiviteter och inget behov av lyx) har gjort att jag har det över varje månad.

Sparar 2000 i månaden, tjänar ca 28500 före skatt som butiksansvarig hos grossist. Har en buffert på banken som jag försöker att aldrig gå under, blir det något över den varje månad så brukar jag skjuta in det på börsen med. Bor i hyresrätt 4 rok med sambo och två småbarn, hyran ligger på närmare 12000 men har inga lån alls.

1 gillning

Jag sparar 5000kr i fonder varje månad och sen amorterar jag c:a 4,5% (7000ish).

Skulle kunna lägga en del av amorteringen på fonder men räknar med att flytta om c:a 1 år och ser amorteringen som extra buffer inför det.

Tjänar 38500kr/mån före skatt, ensamstående med ett barn.
Fonderna är för att trygga pensionen samt att kunna hjälpa mitt barn ekonomiskt vid behov (körkort, handpenning etc.).

Jag månadssparar ingenting men kan spara ungefär 15 tkr per månad om jag håller igen på utgifterna. Nu under Covid-perioden har jag satsat hårt på renovering hemma och betalat seg mesta direkt via lönekontot. När det inte behövs längre kan jag börja investera mer offensivt igen.

Gjorde mitt återinträde på börsen i februari efter 18 års frånvaro. Har sedan dess fram till juni snittat ~23,7K/mån i månatliga investeringar. Kommer väl dock minska det till 10K-15K/mån inom det snaraste då det nu är dags att fixa trädgård och eventuellt garage. Ser inte amortering som sparande/investering, men dit går cirka ~10,5K/mån. Därutöver ~2K i barnsparande.

Hushållet har en nettoinkomst på ~50K/mån, där jag och min bättre hälft bor i en nybyggd villa tillsammans med en tonåring (på halvtid), en 18-månaders och två stycken ganska kostsamma varghundar. Har dessutom en osunt stor fordonspark med 3,5 bilar.

Snart dags för den halvårsvisa revisionen av hushållsekonomin för att se var man ytterligare kan minska kostnader för att kunna investera mer. Känns som att det är dags att sluta snusa nu, där har vi runt en tusenlapp i månaden som kunde gå till bättre saker…

Sparandet/investerandet är i processen att få ett nytt upplägg, men har hittills bestått av ungefär 60% fonder, 20% Lysa och 20% Opti.

Hej!
Vi gifta och har två små barn. Hus och fritidshus.
Vi har en inkomst på ca 60’ i mån… lite beroende hur vi haft föräldraledighet eller vab😜.
Vi är just nu i en spännande fas i livet.
Sparande och investeringar varje månad ser ut som följer:
Pension 1000kr/vuxen ( fonder) = 2000kr
Barn 1000kr/barn ( fonder) =2000kr
Investeringar i fonder samt aktier 7000-10000kr/mån (beroende på fl och vab givetvis)
Amortering på huslån 6000kr/ mån
Sedan har vi påbörjat en ny spännande utmaning. Okonventionell kan tyckas. Hög risk kan tyckas. Men vi kom till en fas där förändring var ett måste för att göra oss fria från ekorrhjulet tids nog.
Vi har läst på och gjort vår läxa i över ett år innan vi började skrida till verket.
Från svalt intresse av aktier och en osäkerhet i hur man gör till swingtrading.
Avkastning på aktier ( återinvesteras givetvis så vi ser aldrig pengarna i handen) ca 15000-20000/mån snittavkastning just nu.
Vi bygger blygsamt på vår pengamaskin just nu. Längesedan vi hade så roligt​:+1::smiley:.

2 gillningar

Förresten startskottet kan jag tacka balansekonomi för👍

1 gillning

Gift par 35+, 2 barn och villa som vi totalrenoverat och byggt ut. Får ut ca 50 kkr/mån. Dessutom lite utdelning från eget företag ibland.

Investerar 15 000 kr/mån. Tänkt till pension.
Barnspar 1 000 kr/mån.
Amorterar 5 000 kr/mån trots att vi inte behöver men vill amortera bort renoveringslånet bara för att det känns bäst.
Sparar dessutom 2 500 kr/mån till ett nöjeskonto men det är kortsiktigt så det räknas väl inte.

1 gillning

Har sambo och bor i sthlm och inga barn. Tjänar lite drygt 30k netto. Sparar och investerar 12k i månaden, sparkvot 40%. Samt amorterar ca 2k på boendet.
Första sparmålet var att köpa en lgh och sedan ca 3 år tillbaka har det varit fokus på 4-hink-steategin som passar mig utmärkt.

Mellan 30-40 år. Småbarnsfamilj.

In ca 55-60 tillsammans (en part arbetar 60%).

Avanza auto 23,5tkr + barnbidrag.
Amorterat drygt 9tkr vilket jag räknar till spar. Behöver eg inte amortera alls men har 2 fastigheter varför vi försöker minska risken.

Ackumulerar kapital främst för att ha valfrihet när som hur som.

Ett par år över 30, nettolön ca 65 000

35 000 ISK
7 000 amortering (maxar dock bolån så också ISK)

Så ca 42 000 vilket med 20% belåning ger ca 50 000 ökning av innehav.

Detta exkluderar förstås pensionen som månadsvis ökar ca 32 000 (insättningar + tillväxt) och avkastningen på ISK (ca 60 000) samt ett extrajobb som genererar ca 400 000 - 700 000 netto per år.

1 gillning

Som 40 åring så är allt långsiktigt sparande till pension. Pensionens storlek kommer vara den tongivande faktorn för vad jag har råd med efter 60 så lika bra att tänka så redan nu.

Totalt sparar jag och min fru 50k per månad i tjänstepension.
Sen sparar vi cirka 20k i övrigt såsom barnspar på 4k per månad och lite annat som mestadels hamnar i fonder helt i enlighet med RTs filosofi.

Det finns utrymme för mer spar men kommer behöva en större summa pengar i närtid för att bygga ett hus så ligger lite lågt på det kortsiktiga sparandet/risken utöver det.

Jag, ensamstående med tre tonårsbarn
Inkomst 31000 netto
Jag sparar 3000 i Lysa
950 fonder i Savr
Amorterar ca 1500 på huset
Sen brukar det bli 100-1000 kr extra i månaden beroende på hur ekonomin ser ut för dagen.

7 gillningar

Vi får efter skatt ca 35000.
Automatiserat

• Lysa 85/15 7000kr
  • Amortering bottenlån hus 3900kr
    där 900 är räntan och 3000kr är frivilligt
  • semesterkonto 2000kr
  • huskonto exteriör 1500kr
  • hundkonto 3000kr (i princip konsumtion)
  • Spiltans aktiefond investmentbolag 1000kr
  • seb indexnära 50kr/syskonbarn (300kr)

När det blir över pengar köper jag roliga fonder, aktier i tex zoomability, och guld.

1 gillning

Jag sparar 10 k i månaden så 50% av lönen har dock en extremt billig hyra i en antik hyresrätt som gör det möjligt. Annars hade jag inte klarat sparat 10 k utan att typ svälta och det vill jag inte.

2 gillningar

Jag månadssparar inte regelbundet utan investerar överskottet löpande. Det passar mig bättre då det kan variera en del från månad till månad hur stort det blir.

I snitt blir det c:a 20 k i månaden som går till sparande
Ovanpå detta har jag löneväxling på 5k.
Så totalt då blir det c:a 25k i månaden i snitt.

Brukar landa på mellan 15 och 18 i månaden i totalt sparande. Majoriteten går till automatiskt sparande i form av nybörjarportfölj/passiva portföljen. Sparar även hela barnbidraget till dottern i modellportföljen för barnsparande (super kreativt jag vet!) utöver det så amorterar jag en hygglig summa på bostaden varje månad. Håller en bra sparkvot, billiga intressen som ofta genererar inkomst och bra betalt arbete.

Även premiärkommentaren på detta forum, värt att fira? :partying_face:

1 gillning

Jag och frun sparar ca:

7k amortering
10-20k långsiktigt

Det mesta går till Länsförsäkringar global index fond, aktier och ca 10% kryptovalutor

1 gillning

Imponerande hur mycket ni sparar. Inspirerande. Tycker att det är viktigt att rapportera sparandet till aktuella läget (ekonomiskt sett):

Vi är ett par under 30 som har ett ett årigt barn. Vi tjänar tillsammans ca 70k/månad (mindre det senaste året pga föräldraledighet) och vi befinner oss nu i den “fattiga” fasen efter bil och husköp (som gjordes för 2 respektive 1 år sedan). Så vi har en del utgifter: bilån (kvar 50%), ganska stort bostadslån (82% belåninngsgrad, 2% amorteringskrav) och ett privatlån som användes vid kontantinsatsen (svårt att köpa villa som ungpar utan mycket sparande annars men tanke på de sjuka priser på bostadsmarknaden). Plus driftkostnader för hus och bil förstås.

Jag sparar automatiskt:

• 2000 kr/mån i pensionsfond
  • 1500 kr/mån egen portofolj på Avanza (senaste månaderna var mycket mer faktiskt).
  • 1250 kr/mån i barnsparande (fonder)
  • 3000 kr/mån i “buffert” på sparkonto (som inte ökar så mycket eftersom vi använder dessa pengar för olika utgifter när ekonomin blir ansträngd)

Min fru sparar ca 2000/månad i pensionsfond och 3000/månad i buffertkonto (men ofta används dessa pengar) .

Jag försöker dock spara så mycket jag kan/finns kvar i slutet av varje månad. Hoppas att vi kan spara mer snart för att jag är inte nöjd med nuvarande sparkvot.

2 gillningar