Sparkvot för barnfamiljer

Hej!

Mitt första inlägg här på Rika tillsammans.

Jag har en fundering, vi är en barnfamilj med tre små (3, 5 och 7 år) och försöker få till sparande både för oss och barnen. Vi har precis flyttat till en villa i en av Stockholms läns kommuner, och för att kunna köpa villan rensade vi det mesta av vårt sparande. Så nu börjar vi om på ny kula och jag försöker få till en budget vi kan leva med.

Det jag budgeterar med i dagsläget som ska ingå i en sparkvot är barnspar, ISK till oss vuxna, amortering på huset och amortering på CSN. Vi hamnar då på en sparkvot om ca 30%.

Jag är nyfiken, hur gör ni andra där ute? Hur mycket kan/kunde ni spara under småbarnsåren?

Kan tillägga att vi inte reser mycket, vi har billiga nöjen/hobbys och uppskattar det lilla enkla i vardagen än en solresa per år.

En sak till, jag misstänker stark att vår sparkvot kommer minska med då jag inte räknat in framtida VAB mm från våra inkomster. :stuck_out_tongue:

Ha det gott!

1 gillning

Jag har tre barn som är några år äldre än dina. Det är tufft de åren, främst för att inkomsten ibland minskar kraftigt på grund av VAB. För vår del kunde vi ärva mycket kläder och leksaker i den delen av barnens liv men nu när de är äldre funkar det inte på samma sätt så kostnaderna har inte minskat (alla aktiviteter kostar en hel del).

Sparkvoten hölls för vår del vid liv till följd av låga räntor. De senaste åren har sparkvoten ibland varit noll. Prioritera att spara ihop till en buffert för oförutsett, sen hade jag nog inte haft så stora krav på sparande de åren.

1 gillning

Tack för svar! :slight_smile:

Ja jag tänker att det är okej om det går ner till noll i perioder, våra barn har inte kommit igång med aktiviteter och så än men räknar med att det kommer springa iväg pengamässigt när det kommer. :slight_smile:

Har ni påtvingad amortering så kanske det är en lägstanivå på sparkvoten? Man kan ju såklart betala den med pengar från sparkonto och nolla sparkvoten på så sätt. Men tänker att kan man inte lösa det kassaflödet har man köpt för dyrt hus kontra andra utgifter/inkomster.

Edit: vi har 2 småbarn och ligger väl runt 20% sparkvot.

23.75% sparkvot på det vi får ut efter skatt.

Detta är egentligen lite för högt för oss så vi lever lite för snålt kanske… dock har jag lite ångest och en känsla av att ligga efter så jag puschar familjen lite heheh…

2 barn, 7 & 5 år
Frugan jobbar bara extra ibland då hon är student så väldigt nöjd med kvoten men som sagt. Rätt kargt map upplevelser osv. Inga utlandssemestrar här…

1 gillning

Tack för svar. :slight_smile:

Ja vi har 2% amortering just nu och kommer ha det ett par år till. Utöver det kan vi lägga undan ungefär 9000 kr per månad (om vi inte vabbar). Känner jag är ganska nöjd med den nivån för nu, vill helst komma igång med sparandet igen och skulle vi behöva justera ner så får det va så. :slight_smile:

Oj bra jobbat! :smiley:

Förstår känslan, min man pluggade för ett år sen och då va det tight. Kämpa på och unna er ibland. :slight_smile:

Nä utlandssemester får vänta några år för vår del med, förhoppningsvis kan vi hyra stuga någonstans i år istället. :smiley:

3 barn (1-6 år) & ligger på ca 24% (17% exkl amortering). Har lyckats behålla nominellt sparande under föräldraledighet & VAB-intensiva perioder nyligen & då var vi väl uppe på 30%.

Planerar att köpa nytt boende ca dubbelt så dyrt, så då kommer vi tyvärr behöva minska sparandet. Med högre amortering som följd hoppas vi ändå kunna ligga på >15% sparkvot.

Viktigast är att buffert & barnspar bibehålls.

1 gillning

Det här med sparkvot har jag släppt lite. Det får bli vad det blir. Sparandet gör ändå inte någon jätteskillnad längre. Istället försöker jag fokusera på att hitta på trevliga saker med familjen som man måste passa på att göra medan man kan. De är inget jättestort fönster av tid man har för resor och äventyr med sina barn. Särskilt inte i den ålder då de är hyfsat lätta att ha och göra med. Vi har bara våra barn till låns under en kort period så se till att passa på att njuta av dem!

7 gillningar

Vi har förhållandevis låg sparkvot (i det här forumet i alla fall). När barnen var små: Amortering 2% (som vi var tvungna att ha då, nu har vi 1%) och inte mycket mer. Bara målspar i princip. Några år senare adderade vi lite barnspar. Nu är barnen 10 år och vi ligger på sparkvot 10% inkl. amortering (1% av bolånet). Därutöver tillkommer målspar på ungefär lika mycket till semestrar och andra “sällan-utgifter”.

1 gillning

Vi har två ganska små barn och en sparkvot på cirka 40 procent av nettoinkomsten. Det kräver en hel del snålhet i vardagen, men det funkar :sweat_smile:

1 gillning

Vi har ungefär samma situation. Kanske lite lägre belåning (50 %) men ändå relativt högt lån.

Amorterar 1 % och sparar ca 0 % :sunglasses:

Båda i 35-40 årsåldern och sparade mycket mellan 25-35 år för boende men som DINKies gick det bra att resa och ha skoj ändå.

Nu fokuserar vi på att skapa minnen tillsammans med barnen. Då bruttolönerna är relativt höga trillar det in en del tjänstepension och vi lär aldrig få så höga omkostnader som nu. Varför då ”pina” igenom med 25 % sparkvot? När barnen är utflugna kommer vi troligtvis ändå inte kunna göra slut på två inkomster och lär gå ner i arbetstid.

Allt handlar så klart om prioriteringar och någon FIRE lär det inte bli för oss i den här spartakten. :smiley:

2 gillningar

Vi har småbarn i liknande ålder också i Stockholmsområdet, villa. Sparar ungefär 40% tillsammans. Stenhård matbudget och undviker lyx så länge som det går. Inga superlöner men beslutsamma.

Jag vill bara passa på att säga grattis. Barn skapar mening med livet.

Som förälder till ett par barn kanske man inte kommer kunna resa jorden runt flera gånger eller göra en FIRE. I mitt fall kommer jag vilja arbeta länge för att kunna lämna något bra, trots att jag i min natur är ganska lat. Barn är också en investering, hur knäppt det än kan låta. Den demografiska utmaning vi står inför i världen med en åldrande befolkning och otillräckligt barnafödande, kommer göra många människor väldigt, väldigt ensamma på ålderns höst.

1 gillning

Förra året landade vi på 17% i sparkvot, vi har ett barn ca 2 år gammal.

Det hade såklart gått att pressa sparkvoten betydligt om vi prioriterade det men vi tycker inte att det är värt det. Vi är nöjda med att spara så pass mycket i det här skedet av livet. :slight_smile:

Inte mycket alls. Men då lever jag varannan-vecka liv (dyrt att separera) och har just nu en rätt kass lön. I mitt yrke vet jag att om 6-7 år kommer min lön vara typ det dubbla och därför sparar jag ingenting nu då jag prioriterar vår vardag. De pengar som finns över hittar vi på roliga saker för och åker utomlands någon gång/år.

1 gillning

Sparkvot ca 10-20%; dock används spar i huvudsak till resor eller till huset så vissa skulle nog påstå 0% sparkvot!

Cirka 25-30 % när frun är föräldraledig, aningen mer när båda jobbade heltid.

Lyckats spara mer sedan jag blev förälder jämfört med innan. Köpte mycket “bra-att-ha” och “vill-höver” innan men inte längre. Tänker mer och mer på om jag verkligen behöver något, om det går att lösa med befintliga saker och så vidare. Sen är det mycket ärvegods till barnen. Vidare hade vi turen att binda bolånet en längre tid innan den värsta uppgången slog till för par år sedan.

1 gillning