Hur mycket månadssparar ni?

grymt månadssparande med den inkomsten och ensamboende med barn i hus! imponerande!

1 gillning

Den här typen av svar som är både varma och engagerade i all sin enkelhet illustrerar nog varför jag gillar hela Rikatillsammans. här får man vara supernördig men påminns titt som tätt att om man tittar ut ur sin nördbubbla finns det andra livsvärden än maxade siffror. fint!

2 gillningar

Får in ca 32k brutto. Sparar 10k för egen del. Lägger undan min del av barnbidraget till barnen + 500kr/mån + födelsedagar samt lite extrainsättningar när möjligheter finns.

I nuläget månadssparar jag 5200kr (15% av nettolönen) på börsen;3000 Lysa, 700 Avanza och 1500 som så småningom ska gå till barnen. Eventuell bonus från jobbet brukar också hamna på börsen. 2020 blev det många extrainsättningar eftersom det inte gick att göra så mycket med lönen.
Känner emellanåt att jag borde kunna spara mer, men med hus, två bilar, tre barn och en fru kan det ibland vara svårt. :wink:

Sparar 15-20 tkr per månad. Tyvärr började jag med ett målmedvetet sparande för mindre än ett år sen. Tänk om jag börjat redan på 90-talet? Hade kunnat dra mig tillbaka och levt det goda livet. Men gjort är gjort, bara att göra det bästa av situationen just nu.

3 gillningar

Tack snälla🙏🏻 Jag är själv grymt nöjd med mitt sparande under 2020. tyvärr har jag inte lyckats lika bra i år, måste ju leva också;) Men blir alla fall drygt 3000 i månaden vilket jag också är nöjd över med tanke till min inkomst och mina utgifter.

Glad sommar :sunflower:

1 gillning

Själv lägger vi in cirka 45% av hushållets nettolön på ISK och KF för våra fyra hinkar. Innan det löneväxlar jag personligen 3000 till min tjänstepension. Vi lägger också in lika mycket till vårt gemensamma konto där alla utgifter och räkningar betalas från. Det som blir över är mest en individuell kassareserv ifall världen kollapsar fullständigt och det kommer rök från söndersprängda ruiner i vårt närområde. Hoppas inte det händer :slight_smile: . Vi har tillräckligt mycket över efter allt detta för att fortfarande kunna unna oss det vi vill när vi vill. Lyckligtvis är vi båda sparsamma och gör sällan dyrare spontaninköp.

Jag sparar 5000 kr i månaden på bankkonto. Detta för att jag är all in på börsen och behöver lite andrum inför uttagsfasen som beräknas påbörjas om 7 år och 4 dagar. Dock återinvesteras utdelningarna.

3 gillningar

Min fru och jag har ca 90k netto och sparar enligt nedan. Ett förhållandevis ganska lågt sparande men med en 2-åring och ett liv att njuta av så känns det hanterbart i det långa loppet.

Löneväxling - 5 000 kr
Fonder Avanza - 10 000 kr
Amortering - 8 000 kr (ska använda pengarna om 1,5 år så noll risk är fördelaktigt)
Buffert/uppskjuten konsumtion - 6 000 kr

Sen har vi en sidoinkomst på ca 150-200k/år netto som just nu sparas på ett sparkonto av samma anledning som att vi amorterar.

10000kr/mån till sparkonto
6000kr/mån till ISK, (50% LF Global Indexnära, 25% Plus Allabolag Sverige Indexnära, 25% Avanza Emerging Markets)
10000kr/mån till Lysakonto bred 100% aktier

Utöver detta då och då inköp i aktier, främst Investmentbolag. Sparkvot ca 60%.

Sparkvot på cirka 50 %.

1 gillning

Månadssparar inte alls.

Istället går jag in i början av varje kvartal och tittar på vilka kommande kostnader jag har för kvartalet samt hur mycket pengar som är kvar från kvartalet innan samt hur mycket som kommer komma in. Sen flyttar jag det som blir över till min portfölj.
Ibland blir det väldigt mycket och ibland lite mindre.

Har gjort såhär i flera år och fungerar för mig väldigt bra.

1 gillning

Sparar ca 30% av nettolön av min anställning. Alla sidoinkomster in i AB- tar endast ut utdelning.

Sparar 40% av brutto inkomst. Har en buffert så sparar för nuvarande allt i Lysa 60/40.

1 gillning

Jag och min sambo får in runt 73k netto (lite varierande beroende på sambons årliga bonus).
Vi sparar 23k/mån i börsen (~75% indexfonder, ~25% krypto) samt amorterar 9.6k/mån.
Det ger en sparkvot på 31% (exkl. amortering 3%/mån) eller 44% (inkl. amortering).

Av de 23k vi sparar så är 4k lysa och dedikerat för pensionen (så inget nallande där!).
Resterande är för att köpa ett radhus någon gång i framtiden (alternativt börja leva mer lyxigt).

3 gillningar

Jag månadsparar mellan 5000-15000. Det beror på hur mycket pengar som jag gjort av med under månaden.

Hos oss, ett par runt 30, inga barn, gör vi följande (cirka 65k netto kombinerad inkomst):

Cirka 15% sparar vi långsiktigt (fonder) - 9000

• Denna pott behöver egentligen bumpas upp lite men min respektive stressar lite ang nästa punkt som är:

Bosparande till större lägenhet. Brukar landa på cirka 20-25k i månaden (vi vill kunna möjliggöra bra boende i bra område innan vi skaffar barn).

Vi lever hyfsat snålt tror jag, men vi båda trivs med det. Tjejen har senaste året lyft lönen med nästan 50% så livsstilsinflationen har inte kommit ikapp än tror jag… I det stora hela är målet att investera 15% av lönen i fonder, och sen beroende på fas i livet så bestämmer vi var de resterande ska hamna.

Sparar cirka 20-25k per månaden, vilket motsvarar ungefär 40 - 50% av min nettolön.

Har inte aktivt valt den nivån, men en hög lön kombinerat med små utgifter (pandemieeffekt plus att jag har billiga fritidsaktiviteter och inget behov av lyx) har gjort att jag har det över varje månad.

Sparar 2000 i månaden, tjänar ca 28500 före skatt som butiksansvarig hos grossist. Har en buffert på banken som jag försöker att aldrig gå under, blir det något över den varje månad så brukar jag skjuta in det på börsen med. Bor i hyresrätt 4 rok med sambo och två småbarn, hyran ligger på närmare 12000 men har inga lån alls.

1 gillning

Jag sparar 5000kr i fonder varje månad och sen amorterar jag c:a 4,5% (7000ish).

Skulle kunna lägga en del av amorteringen på fonder men räknar med att flytta om c:a 1 år och ser amorteringen som extra buffer inför det.

Tjänar 38500kr/mån före skatt, ensamstående med ett barn.
Fonderna är för att trygga pensionen samt att kunna hjälpa mitt barn ekonomiskt vid behov (körkort, handpenning etc.).