Nu gissar jag att vi här på forumet inte är representativt för övriga befolkningen, men kan ändå vara kul att veta hur mycket tid/energi ni lägger på ekonomiska frågor?
Tänker ni ekonomi varje dag? Lägger ni tid på att skapa budget? Loggar ni in på avanza/nordnet/internetbank dagligen?
Hur “nördiga” är ni när det kommer till att läsa ekonominyheter?
Hmm jag lägger nog iallafall 1 timme eller två om dagen att tänka på/ fundera över min ekonomi i stort. Anpassningar och justeringar, mål och hur jag ska ta mig dit.
Däremot lägger jag nästan ingen tid alls på ekonominyheter, högst ett par minuter om dagen om det kommer någon intressant notis ![]()
(Räknar man in tiden jag är inne i forumet så skulle jag säga att jag får skämmas lite för hur mycket tid som går åt per dag
)
Detta har ändrats senaste åren för oss. Hösten 2022 bestämde vi oss för att göra om uppföljning och kontroll av vår ekonomi.
Vi gick från att ha en kostnadsuppföljning i excel till att istället bara kolla på insättningarna i Avanza. Direkt försvann en energitjuv och Avanza ger oss tillräckligt mycket info för att snabbt veta statusen på vår ekonomi.
I samma veva så sålde vi av alla aktier (förutom Storskogen som varnande exempel). Pengarna sattes istället in på globala indexfonder. Detta har medfört att jag loggar in en gång i månaden istället för varje dag som tidigare.
I efterhand har det för oss känts skönt att släppa uppföljningen av vår ekonomi och istället helt lita på att vår livstill räcker för oss.
Lägger 30 min per månad kanske. Sedan jag började spara så har jag loggat vad jag har på olika ställen ungefär 1 gång per månad. Behövs inte längre egentligen, men var skönt i början för att se utvecklingen.
I början gjorde jag en budget en gång om året, men den är ganska stabil nu. Ändrar bara om fasta kostnaderna ändras mycket.
Läser inga ekonominyheter.
Igenkänning på det!
Lägger nog också nästan 1h per dag på att fundera/analysera kring ekonomi. Men mest för att jag tycker det är kul, inte för att det direkt finns ett behov av att lägga så mycket tid på det, men jag gillar att göra beräkningar i excel, skapa investeringsmål, läsa på om företag etc.
som tur är avspeglar inte sig mitt ”aktiva” intresse med att ”aktivt” försöka slå marknaden genom att köpa/sälja, byta strategi etc.
Jag tycker att den här frågan är intressant. Det blir också i väldigt hög grad en fråga om att göra saker rätt eller göra rätt saker.
Man kan lägga sjukt mycket tid på att ”läsa på om aktier” eller att kolla saldot på Avanza. Sådant uppfattar jag hör hemma i ”inte friskt”-kategorin. RT har hjälpt mig att lägga ner det beteendet och det är bra. Sedan kan man alltid läsa om saker, precis som man läser (typ) Aftonbladet men koppla bort den del som handlar om att agera.
Att däremot göra genomtänkta val av bolån, kreditkort eller andra liknande saker uppfattar jag som vettigt. Det behöver inte göras lika ofta och det ger normalt ”tydlig och säker vinst” ganska enkelt.
Att fundera över olika livsstilsfrågor kopplade till ekonomi tycker jag också är både intressant och vettigt. Det kan handla om att planera olika förändringar hemma som kan öka potentialen för uthyrning, förvaring av saker eller annat.
Ja, i en eller annan form
Ja det gör vi varje månad. Tidsåtgång ca 30-45min kanske.
Nope. Kanske 1-2 gånger i månaden.
Läser eller tittar i stort sett aldrig på ekonominyheter. Räcker gott och väl med RT ![]()
Jag jobbar bara för att få lön så ska tiden jag jobbar räknas blir det mycket men jag tror inte att du räknar in det!
Jag lägger ingen tid på att skapa en budget eftersom jag inte tycker att vi behöver det.
Loggar in gör jag ganska sporadiskt förutom när börsen går väldigt bra, då är det roligare att logga in!
För när man kunde se aktiekurserna på texttv tittade jag på det varje dag men jag har inte ersatt det med något annat ställe att titta på dagligen.
Läser inga ekonominyheter någonstans.