Hur mycket tjänar ni som är i 30-35-årsåldern?

35 år
Gymnasieutb. Jobbar som Säljare inom byggmaterial.
45000kr + förmånsbil
6 veckors semester

Och är det något man kan lita på så är det att den yngre generationen aldrig överdriver på Internet :slight_smile:

6 gillningar

33000, handläggare, kandidat beteendevetare examen.

31 år, arbetar kommunalt med arbetsmarknadsinsastser. Fil. kand i folkhälsa. 37.700 kr och känner mig nu tokfattig efter att ha läst denna tråd. Måste byta bana pronto :slight_smile:

2 gillningar

59 000 kr i månadslön. Är 33 år och bolagsjurist (ej chefsjurist) med i praktiken eget ansvar för vissa affärsjuridiska områden på större företag. Får ut strax efter 40’ och det tillsammans med min sambos lön räcker gott och väl till vårt leverne och våra livsmål. Känner att det stora värdet av framtida ”normala” löneökningar ligger i den ökade avsättningen till tjp, snarare än i den vardagliga kassan.

Jag är nöjd med min lön, särskilt med hänsyn till att jag sällan behöver avvika från ett normalt 8-17-liv. Det är tyvärr ett verkligt konkurrensmedel när det kommer till juristjobb i privat sektor.

Det är måhända lätt för mig - som tjänar mer än vad den genomsnittlige 33-åringen gör - att konstatera det följande, men jag vill ändå göra ett medskick till yngre personer och framförallt sådana i min bransch:

Min uppfattning är att så länge man bara har en dräglig lön är det direkt skadligt att ha strävan efter högre lön som enda eller största drivkraft, annat än i väldigt korta perioder. Jag har sett så många kolleger och bekanta tappa bort sig själva, sina värderingar och intressen, i ett spel de aldrig kommer kunna vinna.

Jag har själv arbetat på byrå där min potentiella ersättning i princip varit obegränsad. Jag skulle inom några veckor kunna börja en sådan tjänst igen. Men ska ersättningen göra någon verklig ekonomisk skillnad kommer det med ett annat pris, nämligen att allt annat i livet med nödvändighet måste prioriteras ner. Det är åtminstone min självupplevda bild, av just min bransch.

För mig är det aldrig värt det. Allra minst eftersom det alltid går att tjäna lite mer, alltid finns någon annan som ligger lite före. Till slut jagar man sin egen svans och kan inte förstå hur man aldrig får tag om den trots att den hela tiden är så nära, precis framför nosen. Hoppa för all del på nya möjligheter, ta de chanser som kommer genom att pröva själv och skapa egna erfarenheter, men var noga med att aldrig hoppa av dig själv och det enda liv du har.

30 gillningar

Vilka fina löner folket har. Jag är 29 år och har 39 000 kr brutto. Jobbar inom marknadsföring med 3 års yrkeserfarenhet i branschen.

Mycket klokt skrivet. Jag har många exempel på människor runt mig i exakt det här. Ibland tänker jag på det som de gyllene handklovarna. Det kommer aldrig kunna kliva av det racet. Tyvärr.

32 år, 35k netto. Kör lastbil.

Produktionstekniker, 40k grundlön - Underbetald enl. Mig själv, antagligen p.g.a. “erfarenheten” hos gubbarna som oftast är 40+, 40år är också de “yngsta”.

Nyfiken på hur du kom in på konsult Alec, berätta gärna mer då jag är intresserad själv. Finns det ej privata meddelanden här?

33år
1 års yh utbildning
Flygmek inom Gymnasium
10 år inom tågbranschen som tågtekniker

Grund 39660
OB i snitt 6883
Totalt:46543

Löneökning 3.1% till maj.

1 gillning

35 år, ingen utbildning
Gick precis upp till 55000 kr

2 gillningar

Hejsan!
34 år, socionom. 45 000, jobbar som verksamhetsutvecklare inom Socialtjänsten.

1 gillning

Efter jag har sett vad ni tjänar så är min lön skit :rofl::rofl:

2 gillningar

Jag hoppas att alla som läser i denna tråden inser att det här inte är de “normala” lönerna för 30-35 års åldern. Snittlönen i Sverige är typ 37.000 kr ALLA åldrar i ALLA yrken… Medianen är typ 33.000 kr ALLA åldrar och ALLA yrken… :slight_smile:

31 gillningar

Ska man vara petig var medianlönen 34200:- 2022.
Gissningsvis är det väl snarare runt 36000:- nu.

2 gillningar

Det har du rätt i.

Men man ska också vara lite försiktig med statistiken. Exempelvis räknas ofta extrajobbare, deltidare, m.m. in i lönestatistiken (uppräknade till heltid).

För en man med minst en kandidatexamen exempelvis så tror jag att snittlönen är ca 52k enligt SCB (jag kollade häromdagen).

Så ska man jämföra sin egen lön är det viktigt att man tittar på rätt jämförelsegrupp. Det är stor skillnad i vad som är ”bra” lön för en utan utbildning och en som har en masterexamen.

11 gillningar

32 år
Nationalekonomi
Mellanchef techbolag
57k/månad och bonus

Trivs mycket bra med ett flexibelt upplägg och mycket frihet även om vissa perioder är mycket jobb och ansvar.

31
Lastbilschaufför
Norge
Snittade förra året 57 000 kr/månad

1 gillning

Fyller 30 år i slutet av året.

Har en lön på 49 000 sek

Teknisk Projektledare

Gymnasieutbildning, jobbat upp mig genom olika tjänster.

1 gillning

Född 1990.
Gymnasieutbildning och någon strökurs.
Samma arbetsgivare i 9 år, olika positioner.
Minns jag började på kanske 25tkr för 9 år sedan på lagret.
Jobbar sedan några år tillbaka som "Functional& Technical Consultant SAP ", internt heter det något annat men det är nog den bästa översättningen då det är lite utav en hybridposition globalt i gruppen.
4 års erfarenhet i nuvarande position.

61.300/mån + ATK på ca 50h /år.
Förtroendetid, 6v semester.
Tycker nog att jag borde upp en del till, men vi får se vad framtiden erbjuder för utvecklingsmöjligheter.

Kör även 2 st AB “vid sidan” ej relaterat till vad jag är anställd som, men plockar inte ut något nämnvärt här utan bara återinvesterar i verksamheten och växer.

4 gillningar