Hur ofta uppdateras summan i tjänstepensionen?

Hej!

Kom ut på arbetsmarknaden efter plugget i slutet av 2022 och har idag haft anställning i nästan ett år. Jag var snabb med att gå in på pensionsvalet och ändra var min tjänstepension ska hamna, jag körde på AMF och kör idag på AMF Globalfond samt AMF Sverige. Jag är anställd i kommunal sektor vilket innebär att jag omfattas av tjänstepensionsavtalet AKAP-KR.

Till min fråga: Jag loggade precis in på AMF och tittade till min tjänstepension men till min stora förvåning är summan mycket låg, vi snackar ett par tusen. Eftersom jag nu varit anställd och är tills vidare anställd bör ju summan vara mycket högre? Kan det vara så att summan på AMF uppdateras en gång om året, just vid årsskiftet? Vad händer då med de pengarna som min arbetsgivare betalar in - Skulle de betala in sådär 1600 kr/mån, investeras dessa direkt i fonderna eller tillkommer dessa pengarna vid årsskiftet och investeras då?

Jag har försökt att gräva genom mitt tjänstepensionsavtal men kan inte hitta någon information alls om detta, och google verkar inte vara tillräckligt bra, i alla fall så lyckas jag inte söka mig till ett svar på denna fråga.

1 gillning

Du bör kunna klicka på premiehistorik inne på AMF för att se premiernas inbetalning.

Det kan vara så att de bara gör en inbetalning om året. De samlar ihop premierna och placerar allt i slutet av året

Du får väl inte någon tjänstepension innan du fyllt 25 år?

Olika för olika avtal

Pratade med HR idag och inom KPA och allt med pensionsvalet gäller så sammanställs tjänstepensionen en gång om året, det görs i januari varje år och det är först i februari/mars som man ser tjänstepensionen från året före hos sitt tjänstepensionsval.

3 gillningar