Oregelbunden tjänstepension?

Min sambo och jag har lite funderingar kring tjänstepensionen. Jag är relativt högavlönad (37 500Kr/mån) och fick tjänstepension direkt när jag började jobba för två år sedan (då var jag 24) Som jag förstått det är tjänstepensions inbetalningar baserade på ens årsinkomst. Jag har då fått ca 2000Kr varje månad in på min tjänstepension men som har ökat i takt med att min lön har ökat.

Min sambo är lika gammal som mig men har jobbat sedan hon var 19 i princip. Förra året, när vi båda var 25, så fick hon sin första tjänstepension av företaget hon jobbat på i (nu) 4 år. Enligt hennes chef så betalar de inte ut någon tjänstepension förrän man är 25. Det som är lite märkligt är då att de betalade in en engångssumma på 7000Kr direkt när hon fyllde 25. Vi vet inte riktigt vad denna summa är baserad på. Hon har en månadslön på ungefär 23 000Kr innan skatt. Och detta är den enda insättningen som har gjorts, i år har företaget inte betalat in någonting alls. Min sambo är konflikträdd och har inte riktigt tagit upp det med chefen (som är rätt gammal och inte så tekniskt lagd, brukar vara sen med lönen etc). De gånger hon försökt fråga om det så får hon bara undanflykter eller att han inte har tid och så vidare.

Vad är det egentligen som pågår? Vi var båda unga och okunniga om sådant här när vi var 19 och det var aldrig något vi tänkt på är bra att tänka på när man söker jobb, man var liksom glad att man fick något. Är det chefen som utnyttjar henne?

En helt annan grej. De som har ansvar för hennes pension är Fora. Givetvis så placerades pengarna direkt på någon skitfond de hade. Har flyttat dom nu, tar bara 6 månader för dom att genomföra…riktigt skamligt dåligt.

Oj, jag kan tyvärr inte det här i detalj tyvärr (egenanställd hela livet), men min spontana tanke är att det här är typiskt en fråga att ta med facket om ni är medlemmar där. Baserat på det som du skriver om din sambos chef, så skulle jag definitivt ta den merkostnaden per år. Lite som man säger i investeringsvärlden:

Där det finns en kackerlacka finns det ofta fler.

Det vill säga att det där är som upplagt för en framtida konflikt. Avsättningen till tjänstepension i de kollektivavtal är 4.5 %, så det borde ni ju snabbt kunna göra ett överslag på och se om avsättningen är korrekt. Det borde ni dessutom kunna kolla på minpension.se eller på FORA om det är bolaget som används.

Och ja, tjänstepension ÄR viktigt. Det är så pass viktigt att jag skulle överväga byta jobb för att få det. Det kommer spela en stor roll för ens totala pension.

Jag undrar om bolaget har kollektivavtal ska sambo har tjänstpension från den första lönen (när hon började jobba). Varför behöver hon vänta till när hon är 25? Det är inte alltid arbetsgivaren betalar tjänstepension om det inte finns kollektivavtal.
Jag har inte skriftligt avtal o jobbar vid behov men får tjänstepension sedan den första lönen. Min arbetsgivare bör rapportera o betala premin månadsvis men bolaget fördjörde att rapportera lönerna från hela höst 2020 . Då blir septs lön rapporteras och preminen ska betalas i dec, okts preminen ska betalas i januari… Arbetsgivaren hänvisade till garantiregel (retroaktivitet).
Man vet aldrig om bolags struktur när man söker jobb.
I sept trodde jag jobba i samma bolag men olika enheter (hemsidor, arbetskläder och allting har samma bolags logotyp). När det var dags att få lönen fick jag inte. Då upptäckte jag att chefen jobba inom samma koncernbolag men lönen betalades av olika bolag eftersom 2 enheter drevs av olika bolag. Big surprise var att en enhet jag jobbade betalade tjänstepension pga kollektivavtal medan en annat enhet fick jag inte tjänstepension.
Chefen vill skydda sitt jobb och vara tyst fastän hen visste någonting.

Chefen har påstått sedan tidigare att det finns kollektivavtal. Jag själv har aldrig haft något och vet inte hur det fungerar riktigt. Men om det stämmer att de ska betala in 4.5% av lönen så med lite snabb räkning 23 000x12x0.045= 12 420Kr om året. Kanske dom skulle dela upp det på två men glömde bort det? Hon har dessutom inte ens minimilönen enligt avtalet så vettetusan om det stämmer. Troligtvis har det att göra med att hon är kvinna eftersom hennes manliga kollegor har högre lön trots att de har mindre erfarenhet. Ingen av oss är med i facket i dagsläget, vet inte hur det funkar med kollektivavtalen då. Kan man kolla upp vilket avtal som finns på något vis? Måste väl finnas ett register? Chefen känner nog inte till det…

Detta är restaurangbranchen och det är väldigt knepigt. Detta är en “anrik” restaurang i en mindre stad, chefen kan ganska snabbt sänka ens rykte om man börjar klaga på grejer då han har ganska stor auktoritet över krögarna i staden. Så med andra ord, klagar man så går ryktet snabbt och det blir svårt att hitta annat. Dessutom så har hon sökt andra jobb hela året, även i andra kommuner, men det är svårt att få något nu. Det finns många arbetslösa och restaurangerna anställer inte så mycket. Målet har varit inställt på att få något kommunalt då det inte fuskas lika mycket med svartjobb, permiteringar och liknande som många gör (även hennes nuvarande chef). Lönen blir ju detsamma, men man får förhoppningsvis den utbetald i tid åtminstone. Och pension såklart. Men ja, läget är ju som det är. :slight_smile: Förhoppningsvis blir det lättare nästa år.

För den som omfattas av ITP 1 gäller 25 år innan arbetsgivaren behöver betala in pengar. Detta enligt gällande kollektivavtal. Sedan kan givetvis arbetsgivaren betala in tidigare om hen vill.

Innan din sambo drar igång med att klaga bör hon först läsa sitt kollektivavtal.

Jag håller med att åldersgränsen känns hög. Med det har varit värre. På 80-talet fick anställda i förskolan vänta tills man var 28 (!) år, innan arbetsgivaren behövde betala in till tjänstepensionen.

Var kan man läsa det?

Enklast kanske på Pensionsmyndighetens hemsida under Det här är tjänstepension.
Där ser du de olika kollektivavtalens bestämmelser.

På Fora står det att vi har SAF LO, hittade lite mer information här: Avtalspension SAF-LO - fora.se

“Arbetsgivaren rapporterar till Fora en gång per år hur mycket de anställda tjänade förra året. Fora räknar sedan ut hur mycket pengar varje anställd ska få inbetald till sin Avtalspension SAF-LO. Hur mycket som betalas in, beror helt enkelt på hur mycket man tjänat under året. Ju högre lön, desto större inbetalning.”

Det låter ju som att detta är årsvis. Men det förklarar inte varför det enbart gjorts en insättning på 7000kr år 2019. Eller kommer man att se en insättning för 2020 under nästa år kanske?

På länken där finns till och med en kalkylator. Knappar man in 23 000kr i månadslön blir det ca 12 tusen…

Jag skulle säga att ring till FORA, hör exakt vad arbetsgivaren borde ha betalt in. Sedan går man till arbetsgivaren och utgår från att det är ett misstag och ber hen om man kan hjälpas åt att fixa misstaget.

Sedan hade jag nog ändå gått med i facket för säkerhetskull. Men sedan är jag ju också en person som gillar försäkringar. :joy:

Bra förslag, får bli att ringa Fora! Facket är det nog vettigt att gå med. Vill minnas att vi kollade på det och det kostade runt 400kr i månaden vilket var rätt dyrt.

Ja, så är det och normalt är jag inget stort fan av facket. Däremot har jag suttit på arbetsgivarsidan flera gånger och förhandlat med facket och det är inget kul. Mot en anställd har man nästan alltid ett psykologiskt och ett informationsövertag, men när man har facket på andra sidan så är rollerna nästan alltid ombytta då facket är mer resursstarkt än en själv. Är det en stökig chef så kan det lätt bli värt pengarna.

Fyllde hon 25 år 2019 får hon inte tjänstepension för hela året, utan enbart för tiden efter födelsedagen.

Ja jo det är klart. Den inrapporterade lönen till Fora var 163 007Kr för 2019 men kollar man skatteverket är det inrapporterat 194 000Kr. Men misstänker att 163 är mellan Mars och December då det är då hon fyller år, så det kan ju stämma då. Men man borde väl se en insättning för 2020 också?

Drog iväg ett mejl till Fora nu, får se vad de svarar. Det kan ju vara så att årslönen nyss rapporterats eller kommer att göras det snart då året inte är slut.

2020 är ju inte slut ännu. Jag har svårt att tro att detta uppdateras annat än årsvis.