Edit: Nu blev det ett svar till @Mattias_Hogstrom. Det var menat att bara vara ett inlägg i debatten. Vet inte hur man ändrar det till ett generellt inlägg.
Jag ser ett något mer dystert scenario. Börjar inflationen dra iväg så kommer även centralbankerna att behöva höja räntorna och minska sina balansräkningar. USA är sällan isolerat från världsekonomin och dollarn är den viktigaste reservvalutan i världen.
Börsen har stigit artificiellt under lång en tid nu (se grafen nedan). Det var snart 10 år sedan ECBs “whatever it takes”-tal och vi har alla levt lite under den filosofin sedan dess. I en värld där inflationen blir ett hot (så behöver det för övrigt inte bli) så tror jag centralbankerna kommer att få det kämpigare.
Riksbanken är världens äldsta centralbank och vi har aldrig tidigare haft så här billiga krediter. Det tog nära 350 år att nå minusränta. Om jag får spekulera fritt så vore det nästan underligt om det inte byggts upp tillgångsbubblor sedan finanskrisen. Stiger inflationen och räntecykeln vänder upp finns det en viss risk att dessa punkteras.
Korrelationen mellan FEDs balansräkningar och S&P 500.