Zimbabwe var liiiite värre. Där peakade inflationen på en siffra som jag inte ens vet hur jag översätter till svenska (89.7 sextillion percent). Jag har den här biten inflationshistoria hemma:
En gång i tiden kunde beloppet betala av USAs statsskuld flera gånger om. Mot slutet kunde du inte ens köpa en klubba för sedeln. Jag har en 1 cents sedel med som trycktes bara två år tidigare så man kan ju bara föreställa sig hur snabbt det gick åt pipsvängen där.
Jag håller annars med om att man inte riktigt hänger med. Jag är mycket förvånad att inflationen är så låg när penningmängden ökat något kopiöst på senare år. Det fanns en fantastisk artikel från Aktiespararna som hette Syna bluffen om inflationen som alla borde läsa. Dessvärre verkar den vara arkiverad/borttagen nu och min länk fungerar inte längre. Ett av problemen som beskrevs där var att måttstocken över hur man mäter inflationen inte är konstant. Den förändras hela tiden vilket gör att det blir meningslöst att jämföra mot historisk inflation. Hade vi mätt inflationen på samma sätt idag som för 20 år sedan kanske den redan idag varit långt högre än 2 %.