Hur råda dottern vid bostadsköp?

Min dotter och sambo har precis fått budet de lagt på en lägenhet accepterat och dom kommer köpa en lägenhet i Göteborg för 3,7 milj.

Nu till frågan. Om dom ska lägga 15% i kontantinsats så blir det lite pengar över 100-200.000 av sparpengarna. Min åsikt är att dom bör inte lägga alla sina sparpengar i kontantinsats. Dom behöver en buffert samt en grundplåt till nytt sparkapital. Att lägga in alla sparpengarna i kontantinsats gör väldigt lite på belåningsgraden och gör bättre nytta som sparkapital.

Vad är forumets åsikt?

2 gillningar

Håller med. Det kostar pengar att flytta och de kommer snabbt upptäcka saker de villhöver till sitt nya hem. Då behövs en pott pengar att ta ifrån, exempelvis de 100-200k de inte går in med i handpenningen :slight_smile: . De kan alltid gå in och amortera av senare om de vill.

7 gillningar

Det är mycket bättre att ha 100-200k som buffert och tryggheten det ger än att amortera ett lån så pass lite att det inte påverkar månadskostnaden nästan alls. Ifall de sparar ihop 300k så kan de ju amortera 100k då och ha 200k kvar, men livet är ofta dyrare än man tror, i min erfarenhet.

1 gillning