Bra fråga det där. Tror folk definierar sparkvoten/summan väldigt olika, vilket gör det väldigt svårt att jämföra.
Någon säger då att man inte ska räkna med sparande som är uppskjuten konsumtion. Nähä. Vad ska de pengarna vara till då? Jag avser i alla fall att konsumera det mesta av det jag sparat.
Mitt sparande är i lite olika delar.
Pensionssparande på ISK
Bilspar (för kommande bilköp). Sparkonto/ISK
Husspar (för underhåll och renoveringar). Sparkonto/ISK
Vet-inte-sparande (inget tydligt definierat). Blandfond på ISK
Inget svar på din fråga direkt, men det bästa är väl om man försöker vara tydlig med vad man jämför.
Jag skulle tro att de flesta på RT i alla fall menar något slags långsiktigt sparande (+10 år), dvs ej sparande till bilköp och annat.
Man kan ju räkna med det man sparar till ”uppskjuten konsumtion” men vad händer då ifall det är det enda sparande man har? I det scenariot hade ju sparandet kunnat se högt ut medan ens förmögenhet över tid inte hade ökat, eller hur?
Om jag sparat till att köpa exempelvis en ny soffa nästa månad så är det ju inte riktigt sparande på samma vis. Eller säg att jag sparar 5000 kr/månad för att sedan åka på en resa över jul för 60 000 kr. Då ökar ju inte ens förmögenhet.
Det handlar ju mest om hur man periodiserar ens kostnader över tid. Jag håller helt med om att alla pengar ska förr eller senare spenderas upp oavsett.
Vi spar inte på de sättet utan de blir överskott varje månad som används till någe senare vid behov…
I närtid till typ våren så blir de troligen ett större växthus på 30-40 kvm å även ombyggnad av bastun samt badtunna utanför bastun…
Jag räknar på två olika sätt när jag räknar mitt genomsnittliga sparande, ena räknar jag med sparande som jag sedan använde till att köpa ett hus. Mest på kul för det var ju ändå pengar som jag kunde “spara” under ett antal år. Och i den andra ärliga varianten räknar jag bara sparandet som gått till långsiktiga investeringar. Räknar på ett 12 års snitt för närvarande, det var då jag började spara på riktigt
I år räknar jag med att kunna sätta av ca 65% av disponibel inkomst (inkl. avkastning/utdelningar) till ytterligare investeringar. Nästa år räknar jag med att den siffran istället är ca 72%.
Jag räknar inte på något speciellt vis, om frågan kommer upp svarar jag utifrån hur den ställs, det är det lite addition som gäller för att få den summa som frågas efter. Snittsparandet i månaden orkar jag inte räkna på men kanske uppemot 14-15000
Jag sparar automatiskt 11100.
1100 är amortering på lägenheten
5000 långsiktigt spar i lysa - pensionsspar.
5000 är mer kortsiktigt sparande till semestrar, renovering, större inköp etc + ev påfyllning av bufferten.
I slutet på månaden så delar jag överskottet mellan mitt isk på avanza (mest indexfonder) och det kortsiktiga sparandet. Det kan bli några tusen extra. Överskjutande skatt och ev andra inkomster hanteras på samma vis.
För 2024 har jag sparat ca 48% av nettoinkomst/lön, oräknat bonus då den ligger låst i 3 år. Men det blir lite snedfördelat om jag jämför med ett “vanligt” år, dels för att jag studerade en del under höstterminen förrförra året vilket påverkade min inkomst januari/februari i år och dels för att jag bytte jobb nu och fick ut nästan en extra månadslön i december pga komptid osv som jag fick ut i pengar.
Mitt sparade går först just nu till att köpa en ny (för mig) bil á 2-400k beroende lite på vad jag hittar och hur prisbilden ser ut om någon/några månader, sparar detta i Simplicity likviditet A. Men när bilen är köpt kommer det återgå till långtidssparande i global index med samma summa som just nu går till bilspar.
Swedbank har en bra sammanställning för 12måmaders siffrorna i “Utgiftskollen” i appen så ni som använder den banken får lätt facit om utgifterna/sparandet är kategoriserade ordentligt.
Inkomster-utgifter= sparande för en månad eller år beroende på vad man följer upp. Om jag köper fonder eller om pengarna ligger på buffertkonto påverkar såklart inte sparandet i sig då pengarna ju finns kvar. Amortering är också sparande då det ökar nettoförmögenheten. Sparkvot mäts som snitt över lång tid och då spelar en badrumsrenovering på 100k för just en månad mindre roll på totalen. Vårt hushåll har sparat 52 % av inkomsterna sedan 2020-01-01 när jag började mäta. Då är alla utgifter som renoveringar, bröllop och resor med undantaget bil som jag ser som ett köp av en tillgång som skrivs av då den har ett minskande men ändå bestående värde.
Med sparade avser jag både insättningar till fondrobot, aktieköp hos nätmäklare och sparkontoavsättning. Insättning på sparkonto är för att bygga upp en renoveringsbudget för användning inom 0-2 år. Sparar 10-40% av mitt netto månadsvis, nästan allt går in i fondroboten. Att det blir olika mycket sparande varje månad beror på olika stora månadsinkomster och att mina försäkringar betalas två gånger per år istället för varje månad. Undansatt kapital till konsumtion eller nöjen inkluderar jag inte i min definition av “sparande”.
Det känns rimligt att bara räkna med det man sparar undan från nettolönen, alltså inte inkluderat pension som någon annan sparar undan åt dig. Hur man sparar är kanske mindre relevant; amortering, ISK, sparkonto mm borde alla ingå.
Kortsiktigt sparande exkluderas eftersom samma summa tas från sparkontot inom kort, alltså netto noll.
Pension exkluderas.
Avkastning på kapital exkluderas.
Edge case är kanske löneväxling mot pension där man aktivt valt en mindre (netto)lön som man annars hade kunnat spara. Hur ska man renonera då?
Jag sparade 15 000 kr i månaden under 2024, vilket är ganska lågt för mig. Brukar ligga runt 18 - 20 000 kr i månaden men detta året har jag inte jobbat övertid lika mycket och tagit extrapass både pga. övertidsblockad men också att dom försökt göra så att inget övertidspass ska täckas med kvall-övertid…
Men jag räknar BARA det jag sätter in på ett sparkonto eller investerar, inget annat. Tjänar runt 36 000 kr netto och har ca 18 - 20 000 kr i utgifter varje månad, enklare än så blir det inte. Räknar inte med amortering eller pensionsavsättningar.
aldrig gjort och ser inte vitsen med det. När vi väl säljer huset så kommer vi köpe ett nytt och troligtvis dyrare, vilket gör att dessa pengar går rakt in i nya huset. Ingen vet vad huset kommer vara värt, så även om jag amorterat bort 500 000 kr eller 750 000 kr så kan huset gått ner så mycket i värde och dessa pengar jag amorterat är då inga pengar jag kan använda. Så de pengar jag amorterar ser jag enbart som ett stort plus den dagen vi säljer men tyvärr inget vi kommer ha användning av utanför den nya kontantinsatsen + extra pengar att amortera ner huslånet på.
Jag förstår hur du tänker men tycker att du tänker lite tokigt
Ingen vet vilken sparform som är bäst. Det kan vara sparkonto, amortering, eller ISK. Allt vi har att jobba med är sannolikheter baserat på historien.
Om ni skulle besluta att amortera mer varje månad, skulle ert sparande minska då? Nej, för du har ju inte konsumerat pengarna. Värdeutvecklingen på huset är helt irrelevant i sammanhanget.
Jag får 38 000 kronor efter skatt varje månad. Mina utgifter på hyra, mat, kläder och andra nödvändiga saker är 8 000 kronor. Så efter att jag har betalat mina utgifter har jag 30 000 kronor kvar.
Av de 30 000 kronor sparar jag 25 000 kronor. Jag lägger 5 000 kronor på Lysa, 5 000 kronor på DNB Global Indeks och 15 000 kronor på ett sparkonto hos Avanza för att bygga upp en buffert.
Det betyder att efter att jag har täckt alla mina utgifter och sparat, har jag 5 000 kronor kvar varje månad. Jag kan använda de pengarna till vad jag vill eller spara vidare.
Så, sammanfattningsvis, efter mina utgifter och mitt sparande har jag 5 000 kronor kvar varje månad.