Hur räknar ni när ni sparar xkr/månad

Det är många som skriver att dom sparar mellan 10-20k i månaden.
Vad räknar ni med i detta?
Ren insättning på globalfond el liknande
Pensionsavsättningar
Amortering
Eller hur räknar just du och hur många % av lönen är det?

1 gillning

Jag räknar bara med mitt långsiktiga sparande på 10% av min nettoinkomst.

Sätter också av lite utöver det till buffert, framtida mobil och sånt, men det räknar jag inte som långsiktigt sparande.

4 gillningar

Sparande i fonder, sparkonton och amortering.

Inte sparande som kortsiktigt skall användas för bil, semesterresor etc dvs konsumtion.

Nästa år kommer jag löneväxla 2-300tkr och räknar då det beloppet x 0,7(ca netto vid uttag) som sparande likväl.

Tjänstepensionsavsättningar har jag ej räknat till sparande.

Brukar summera sparkvoten på årsbasis.

4 gillningar

Vet inte ålder men är pensionsavsättning med är ju för de flesta långsiktigt

1 gillning

Endast del av nettoinkomst till investeringar/sparande, inget annat. Ca 55% sparas varje månad.

5 gillningar

Är 43 och har sjukersättning, så sparar min 10%-are till pension. :blush:

5 gillningar

Enbart det som går in på Avanza räknar jag med.

4 gillningar

Jag har ingen pensionsavsättning eller amortering, så för mig är det enkelt att räkna. Ungefär 67% av lönen blev det förra året.

4 gillningar

Sparar inte så stora summor men vi sparar just nu kanske runt 5-10% av vår nettoinkomst. Då menar jag sparande i form av privatspar, både långsiktigt i fonder och kortsiktigt i sparkonto. Räknar inte amortering eller pension i detta fallet.

4 gillningar

Långsiktigt sparande för egen del.

1 gillning

Jag sparar ca 40% av nettolönen och då har jag först löneväxlat 6500 till pension. Bolån avbetalt liksom CSN.

3 gillningar

% av netto lön som går in på Lysa/Avanza. Så inte amortering, pension eller överskott i företaget. Så jag ser det som en ganska ointressant nummer att jämföra då alla har väldigt olika sätt att räkna och förutsättningar.

2 gillningar

Jag räknar det som sätts av till aktie/fond portfölj. Inte buffert, pension eller amortering.

Men 1-2 ggr per år sammanställer jag mina totala tillgångar för att få en överblick. I det ingår portfölj, buffert, pension och obelånat värde på huset.

2 gillningar

sparar 10.000 + 500 i två olika banker det räknar jag som sparande, , sen amorterar jag 1500:-/mån men det räknar jag inte med.
10.500:- är exakt 1/3 av min nettoinkomst.
Har senaste åren försökt ha:
1/3 sparande, 1/3 boende, 1/3 leva på av nettolönen

3 gillningar

Räknar ärligt talat inte på något särskilt sätt för det behövs inte (för mig). Har bara låga utgifter (tänk studentlivsstil) men medelhög inkomst. Jag tänker att mina utgifter kommer att öka på sikt så jag ser det lite som att jag “passar på” att spara just nu.

2 gillningar

Jag sparar runt 60% av nettolönen.

2 gillningar

Vi sparar som regel 20% (olika sparformer) och amorterar 10% av nettoinkomsten. Nån gång blir det mer, nån gång mindre, men säg 10 månader av 12.

Ren insättning i globalfond. Amorterar ej.

1 gillning

Många sparar mycket låter det som.

Efter amortering på huslån (1%) försöker jag(vi) att spara undan 10% av hushållets totala intäkter till

• långsiktigt sparande (privat pensionsspar / 10+ år sparhorisont)
  • Halvlångt sparande(buffrande?) (nästa bilbyte, takbyte om 5år)
  • Kortsiktigt sparande(senarelagd konsumtion?) (julklappar 2025, nästa semesterkassa)

Bufferten är fylld så dit sparas inget. Om en oförutsedd utgift kommer så tas det från buffert och då riktas allt (ny)sparande om till att återfylla bufferten. Sen återupptas det andra sparandet.

En variant vore att omfördela (hälla mellan hinkarna) för att återfylla bufferten men så har vi inte valt att göra hittills.

Att vi kan spara är nytt fenomen i hushållet, gick tidigare minus varje månad pga högre utgifter än inkomster…

Vi är gifta, 40ish-ålder med 1 barn och 4 husdjur varav ett är en häst. Median+under medianlön för vår ålder.

4 gillningar

Numera ren insättning i en enda globalfond. Drar av alla nödvändiga utgifter, resten av lönen investeras direkt.

2 gillningar