Vad räkna som sparande?

Hej,

Funderar lite kring rådet att försöka spara/investera minst 10% av sin lön varje månad, vad räknas egentligen in i det sparandet? Bara långsiktigt individuellt sparande i fonder/aktier eller även barnspar, till olika sparkonton för buffert, semester etc? (Antar att amortering på bolån inte räknas)

2 gillningar

Så här tänker jag:

• Barnsparande är ju gåva, dvs inte pengar du kan använda själv. Alltså inte sparande.
  • Att sätta av pengar för semester och andra stora kommande utgifter är heller inte sparande, utan kan kallas periodisering.
  • Sparande är i första hand buffert på sparkonto och sen när bufferten är stor nog (3-5 månadsutgifter) långsiktig placering i aktier/fonder.
  • Amortering är också en sorts långsiktigt sparande.
9 gillningar

Och jag håller med @henrik15 :smiley:

Det är bara en språklig term som gör att vi kallar semestersparandet för sparande, eller sparandet till en moppe eller en X-box för den delen. Det är också en form av periodisering, eller möjligtvis målsparande. Grumligheten uppstår när man närmar sig uttagsfasen.

5 gillningar

Varför göra det så krångligt?

Sparande = inkomst - utgifter

Periodiseringen löser sig ju över tid genom att utgifterna varierar.

4 gillningar

För att det finns en språkförbistring. Själv föredrar jag målsparande och långtidssparande för att förtydliga. Men visst, för Svenssons som lever för den där solresan till Thailand varje år så är kanske långtidssparandet en ickefråga. :joy:

2 gillningar

Jag räknar in sparande i allt som är uppskjuten konsumtion, så både buffert, kolonilottsspar och mitt privata pensionsspar räknas med.

Sen så räknar jag bara in pensionsspar enligt 10% riktlinjen, då det är de pengarna som investeras.

Men allt är sparande. Tror dock att många på RT ofta skriver sparande, fast de menar investerande. Även jag.

2 gillningar

Självklart räknar jag med barnspar. Låter koko att inte göra det.

Jag sparar till barnen. Jag sparar till pensionen. Jag sparar till semestrar. Jag sparar till oförutsedda utgifter.

2 gillningar

Jag håller med: sparande är all uppskjuten konsumtion, kan vara någon/några månader, flera år, decennier.

Sedan får man fundera på vilken typ av sparande som är relevant när. T ex är ju sparande till nästa års semester kanske inte relevant i en diskussion om sparande till pensionen.

När jag jobbade sparade jag t ex ibland lön från en månad till nästa, när jag skulle göra inköp större än en lön räckte till.

Rådet om 10% skulle jag nog säga gäller det sparandet som är riktigt långsiktigt.

8 gillningar

Spara = inte spendera.
Investera = köpa för framtida bättre liv.

Pengar du har på konton för buffert, resor mm är inte spenderade = sparade.
På börsen har man köpta företagsandelar man spenderat pengarna på = inte sparade pengar.

3 gillningar

Varför låter det koko? :sweat_smile:

Jag tycker att barnsparande = gåva = utgift (som nämndes tidigare i tråden). Men man kan såklart räkna det som sparande och sen får man då se det som en väldigt stor utgift när man ger bort pengarna istället.

3 gillningar