Funderar lite kring rådet att försöka spara/investera minst 10% av sin lön varje månad, vad räknas egentligen in i det sparandet? Bara långsiktigt individuellt sparande i fonder/aktier eller även barnspar, till olika sparkonton för buffert, semester etc? (Antar att amortering på bolån inte räknas)
Det är bara en språklig term som gör att vi kallar semestersparandet för sparande, eller sparandet till en moppe eller en X-box för den delen. Det är också en form av periodisering, eller möjligtvis målsparande. Grumligheten uppstår när man närmar sig uttagsfasen.
För att det finns en språkförbistring. Själv föredrar jag målsparande och långtidssparande för att förtydliga. Men visst, för Svenssons som lever för den där solresan till Thailand varje år så är kanske långtidssparandet en ickefråga.
Jag håller med: sparande är all uppskjuten konsumtion, kan vara någon/några månader, flera år, decennier.
Sedan får man fundera på vilken typ av sparande som är relevant när. T ex är ju sparande till nästa års semester kanske inte relevant i en diskussion om sparande till pensionen.
När jag jobbade sparade jag t ex ibland lön från en månad till nästa, när jag skulle göra inköp större än en lön räckte till.
Rådet om 10% skulle jag nog säga gäller det sparandet som är riktigt långsiktigt.
Spara = inte spendera.
Investera = köpa för framtida bättre liv.
Pengar du har på konton för buffert, resor mm är inte spenderade = sparade.
På börsen har man köpta företagsandelar man spenderat pengarna på = inte sparade pengar.
Jag tycker att barnsparande = gåva = utgift (som nämndes tidigare i tråden). Men man kan såklart räkna det som sparande och sen får man då se det som en väldigt stor utgift när man ger bort pengarna istället.