Hur ser din portfölj ut för 2022? 🤔

Såg du Rational Reminders nya video om EM? Tydligen finns det ett negativt samband mellan att det går bra för ett land och utvecklingen på aktiemarknaden.

Så om Kina tar över i The New World Order så borde du shorta istället. :crazy_face:

1 gillning

Inte sett. Men Kina kommer snart klassas som DM.

Kinas aktiemarknad är omogen och instabil idag. Jag investerar för nästa 20 år. Idag har hushållen 3% av deras tillgångar i aktier och fonder, i USA är siffran 30%. Samtidigt reformerar man bostadmarknaden, så att bostäder inte används för investeringar, och promotar börsen hårt. Jag investerar alltså i makro och tror att kinesiska marknaden kan 10x på 20 år.

Det är hög risk att satsa 100% på Kina speciellt om du väljer en dyr aktiv Kina fond. Varför inte nöja sig med en billig Asien indexfond som Swedbank Robur Access Asien då det blir mycket bredare och ändå får du mycket Kina i portföljen? Tänk om det inte utväcklas som du tror blir det inte så kul med tex. 2% i årsavg för en dyr aktiv Kina fond :thinking:. Avg har stor betydelse och äter upp ganska mycket av din förväntade avkastning på 20 årssikt :+1:. Sedan är det alltid bra sprida sina risker globalt då ingen vet om framtiden. :+1:. Kina är det långt i från att bli demokratisk :thinking:. Hade aldrig vågat satsa själv 100% av spar pengar i Kina. :thinking:

har 9 fonder, de har alla avgift runt 1.5%. passiva fonder funkar inte i kina. investerar enbart i kina for att jag tror pa marknaden, samt att jag inte kan kopa utlandska fonder har anda.

Investerar du på 20 års sikt så är risken mycket överhängande att din aktiva fonder inte kommer generera alfa åt dig. Speciellt eftersom du har hela 9st aktiva kinafonder, blir ju i princip som att äga en indexfond med med 1,5% i avgift.

2 gillningar

Ca 50% av sparande i aktier (ca 120 bolag planerar på att gå upp till ca 200 bolag under året).
Ca 50% av sparande i olika indexfonder.

Håller en buffert på 18 månaders utgifter utanför börsen.

1 gillning

Det blir bara minst 300000 sek i avg på 20år plus att man räknar att global indexfond avk ca. 100% till 150% på 20 år blir det hela 600000 - 800000 sek i avg på investerat 1 miljon sek. Sjukt mycket pengar som blir svårt ta igen med 9 st dyra Kina fonder :+1:.

1 gillning

100% Lysa hållbar, 100% aktier 0 % räntor.

3 gillningar

China A Shares finns inte som indexfond. Det är bara de västinriktade bolagen som ingår i EM-index eller Asien-index. Så det går inte att investera passivt mot Kina som svensk småsparare.

Intressant! Tidigare har det inte funnits alls. Men tyvärr finns ingen indexfond som täcker in hela Kina. Allianz har en A Shares-fond som går att komplettera med exempelvis Handelsbanken Kina. Båda är dock aktiva.

Jo, det finns flera Kina-index. CSI 300 som motsvarar SP 500 i teorin, samt MSCI som har flera, tex MSCI China A. Dessa innehåller A-aktier.

Men passivt fungerar inte särskilt bra på omogna marknader som Kina, därför är det populärt med “enhanced index” fonder.

Jag går efter eget huvud och har lite annorlunda portfölj. Har till exempel globala branschfonder och inte endast rena globalfonder.
Sen tillkommer Regionalfonder (EM, Japan, Indien, Sverige, Europa).
Därefter en rejäl dos av Svenska aktier (inklusive onoterade).

(Tidsaxeln är senaste 45-50 dagarna)

2 gillningar

Det känner vi igen :joy::joy::hugs::+1:. Fin bild i alla fall. :+1:

1 gillning

Jag ligger fortfarande minus och indexet ligger på plus nu :sweat_smile:

Jag läste lite fel och tänkte först 45-50 år :rofl::tada:

Då jämför du dig med fel index i så fall :hugs:. Du vet att du kan jämföra dig med sämre index . Det kan man ändra smidigt själv :grin::rofl::+1:. Så brukar göra aktiva sparare och många aktiva fonder får att göra det sniggare :1st_place_medal:

1 gillning

För 2022 borde vi väl alla jämnföra oss mot MICEX för att få en riktigt bra visualisering på hur bra vi är på börsen? :innocent: :joy: :blush: :sweat_smile: :scream: :innocent:

1 gillning

Vad använder du för jämförelseindex?
Ser ut som alla dina innehav, även globalfonden, tappar i värde första halvan medan indexet inte gör det?

1 gillning

För att underlätta så kör jag inget riktigt index utan jag jämför mig med “Nordnet Indexfond Global ESG” då jag skulle kunna haft allt där och sluppit jobbet.

Jag har inte en globalfond utan det är en mix av globalfonder och de följer “Index” rätt så bra. Det som tappade bland globala fonderna var “Globala Branschfonder”, mer specifikt teknikfonder.
Även svenska aktier tog mycket stryk.

Det du inte kan avgöra i bilden är vart “Cash” investerades.
Det som gör det svårare för mig att slå index är att jag justerar “Cash” via en variabel som påverkar från startdatum då jag lägger in mer pengar i en ISK.
Det är oinvesterade pengar som normalt ligger utanför mina ISK:er och då vill jag ha med dem och se hur de påverkar mina portföljer.

Skärmbild 2022-03-29 230833
Skärmbild 2022-03-29 230857

Översta bilden visar alla aktier.
Nedre bilden visar alla fonder.

Fonderna har varit relativt stabila, medan aktierna har rört sig rejält vissa dagar.

1 gillning