20 % svenska indexfonder (10 % plus sverige, 10 % plus småbolag)
Globalfonder: 40 %
Länsförsäkringar index 20 %
Coeli globalfond 10 %
Handelsbanken global småbolag 10 %
USA aktier 10 %
Tesla, Apple, Google, Berkshire hathaway
10 % tillväxt
Avanza emerging markets 5 %
Swedbank robur access asien 5 %
Ni får mer än gärna kritisera min portfölj. Jag kommer från en tid då jag hade rätt mkt mer svenska investmentbolag och trappar ner det. Så kommer minska den delen till 10% och lägga de extra 10 % i globalindex istället.
Ps, första april kommer jag gå ännu bättre då börsen öppnar upp igen för utlänska ägare, förhoppningsvis hamnar jag på över +90% mot mitt jämnförelse index.
Efter så många inlägg var det dags att uppdatera min portfölj som det kommer se ut i slutet av veckan . Då är det “tänkt” inte ändra på länge hoppas jag .
LF Global indexnära 60%
Plus Allabolag Sverige index 20%
Dnb Global Emerging markets 20%
Hoppas att det kommer “bara” snälla kommentarer på den här ! ?
Sådana portföljer har jag haft innan. Nu är jag tillbaks och gör nästan samma fördelning som Lysa bred men vill välja egna fonder hos Nordnet . Blir lite mer liv i portföljen i alla fall. Lite mer roligt kanske
Haha. Jag misstänkte till 99% att du skulle höra av dig och undra om EM. . Förklaringen är att det börjar bli svårt ignorera än så stor del av världen även för mig. Moralisk är det långt i från rätt. Att göra portföljen bredare med ca 1000st aktier till till ett lite högre risk nästan helt rätt. . Svårt att säga mer om det haha.
Förresten alla mina forumkompisar, jag är ingen rasist trots att jag pratar om ”bananstatsfonder”. Har jobbat utomlands i över tio år och har också lite icke-nordiska rötter.
Vill bara konstatera att:
Den politiska korrekheten som vi en gång kände till, dog den 24 februari 2022.
Jag vill fortfarande tro på mänskliheten. Men jag inte tror på odemokratiska stater och deras marknader.
Fast i den här fallet med 20% EM håller jag mig nästan till det optimala som ska ingå i den breda global indexfond likt Ap7 aktiefond eller Spp Aktiefond Global. Då jag gillar global index borde det vara helt naturligt göra det så brett/billigt som möjligt .