Hur ser din portfölj ut för 2022? 🤔

Sverige 40 %

• 20 % investmentbolag (investor, kinnevik, latour, bure, industrivärden, lundberg)
  • 20 % svenska indexfonder (10 % plus sverige, 10 % plus småbolag)

Globalfonder: 40 %

• Länsförsäkringar index 20 %
  • Coeli globalfond 10 %
  • Handelsbanken global småbolag 10 %

USA aktier 10 %

• Tesla, Apple, Google, Berkshire hathaway

10 % tillväxt

• Avanza emerging markets 5 %
  • Swedbank robur access asien 5 %

Ni får mer än gärna kritisera min portfölj. Jag kommer från en tid då jag hade rätt mkt mer svenska investmentbolag och trappar ner det. Så kommer minska den delen till 10% och lägga de extra 10 % i globalindex istället.

1 gillning

Jag har skrivit i andra trådar om tankar för det här året så det väl lika att uppdatera den ”officiella” tråden hur det blev för i år.

2022 blir följande plan:

Grunden 80%
Lysa bred 100/0
Sparkonto

Spekulationsportfölj 20%
50% Silver Bullet
50% guld

1 gillning

100% LF Global indexnära

4 gillningar

Var bara tvungen att visa mina extrema skills, har i år gått mer än 40% bättre än mitt jämförelse Index :joy: :innocent: :money_mouth_face: :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

:lying_face: :joy:

Ps, första april kommer jag gå ännu bättre då börsen öppnar upp igen för utlänska ägare, förhoppningsvis hamnar jag på över +90% mot mitt jämnförelse index.

1 gillning

Efter så många inlägg var det dags att uppdatera min portfölj som det kommer se ut i slutet av veckan :joy:. Då är det “tänkt” inte ändra på länge hoppas jag :thinking::grin:.

LF Global indexnära 60%

Plus Allabolag Sverige index 20%

Dnb Global Emerging markets 20%

Hoppas att det kommer “bara” snälla kommentarer på den här :hugs::wink::face_with_hand_over_mouth::joy::thinking: ! ?

1 gillning

Vågat att gå från 1 till 3 fonder, vad föranländer detta nytänk?

2 gillningar

Sådana portföljer har jag haft innan. Nu är jag tillbaks och gör nästan samma fördelning som Lysa bred men vill välja egna fonder hos Nordnet :+1:. Blir lite mer liv i portföljen i alla fall. Lite mer roligt kanske :thinking::+1::joy::face_with_hand_over_mouth:

1 gillning

En utökning av fonder med 300%! :wink: Kommer blir bra Jacke! :slight_smile:

1 gillning

Tänk om avkastningen följde med lika mycket med +300%. :thinking::joy:

1 gillning

Det hade varit trevligt!

2 gillningar

Matematik är inte min starka sida, men är det inte en 200% ökning? :disguised_face:

• 1 → 1 = 0% ökning
  • 1 → 2 = 100% ökning
  • 1 → 3 = 200% ökning
1 gillning

Möjligt, inte min starkaste heller :joy: jag tog bara 1x3=3

1 gillning

Mattias var så imponerad på min tillökning av fonder att han la medvetet 100% till :joy::joy::joy::heart_eyes:

1 gillning

WTF Jacke??? Bananstatsfond i din portfölj? Jag trodde att det skulle räcka med LF Gl och Sverige? :grinning:

Kan du utveckla detta lite grann?

1 gillning

Haha. Jag misstänkte till 99% att du skulle höra av dig och undra om EM. :hugs::+1:. Förklaringen är att det börjar bli svårt ignorera än så stor del av världen även för mig. Moralisk är det långt i från rätt. Att göra portföljen bredare med ca 1000st aktier till till ett lite högre risk nästan helt rätt. :thinking::+1::grin:. Svårt att säga mer om det haha.

1 gillning

Anden är villig men köttet är svagt. :innocent:

2 gillningar

Det måste vara gammalt ordspråk blandning av Finsk/Svenska att jaginte fattar det 100% :joy::joy::+1:. Men tar allt i från dig som 100% positivt och godtyckligt. :hugs:

1 gillning

Förresten alla mina forumkompisar, jag är ingen rasist trots att jag pratar om ”bananstatsfonder”. Har jobbat utomlands i över tio år och har också lite icke-nordiska rötter.

Vill bara konstatera att:

Den politiska korrekheten som vi en gång kände till, dog den 24 februari 2022.

Jag vill fortfarande tro på mänskliheten. Men jag inte tror på odemokratiska stater och deras marknader.

#ruleoflaw

3 gillningar

Fast i den här fallet med 20% EM håller jag mig nästan till det optimala som ska ingå i den breda global indexfond likt Ap7 aktiefond eller Spp Aktiefond Global. Då jag gillar global index borde det vara helt naturligt göra det så brett/billigt som möjligt :+1:.

1 gillning