Hur ser din portfölj ut för 2022? 🤔

Det är möjligt jag har svarat fast jag har Globala barnportföljen fast med 10% Guld och 5% räntor. (Dom var sunkiga vid obalansering så håller bara kvar i dom) 10% cash/torrt krut.

Torrt krut är guld värt att ha för man har valmöjligheter i en finanskris. :slight_smile:

Jag har dock sålt av en del guld för det gick över 2000 USD/oz. Ska köpa aktier månadsvis för dom pengarna.

Index-daytradern är igång! :wink:
Fråga: Varför väljer du DNB i stället för LF eller Avanzas tillväxtmarknadsfond?
DNB handlas ju i NOK.

1 gillning

Jag har sparandet hos Nordnet.
Dnb kostar 0.35% i total avg. Att den handlas i Nok blir inte så stor kostnad. :thinking:
LF tillväxt kostar 0.45% i totalavg.
Avanza EM kostar 0.29% i avg, men har inga Isk hos Avanza just nu.
Hur nycket kostar det extra i Nok köp/sälj ? :thinking:. Tänkte inte på det :grin:!

Det var bara lite byte,inte så farligt. :+1:

Tillkommer det inte växlingsavgift?

Det borde stämma. ? :thinking::grimacing:. Det brukar bli bra ändå :face_with_hand_over_mouth::+1:.

Hittade en tråd på Twitter om DNB Global som har liknande valutaproblem:

Q: Hej! DNB Global Indeks A anger ni att den handlas i SEK. Men fondbladet som ni länkar till säger “(NOK)” i titeln. Kan ni dubbelkolla exakt hur den handlas? Dvs om jag bara betalar 0.27% per år, eller om det också ingår växlingskostnader hos er eller hos DNB.
Avanza: Hej! Det är den avgiften som redovisas på sajt som gäller dvs 0,27% för DNB Global Indeks A så du behöver inte tänka på någon extra kostnad utöver det. Däremot så NAVet i SEK som visas på vår hemsida/appen endast indikativ på grund av valutaeffekten.
Q: Ok tack för svar. Men hur fungerar detta mer exakt? Faktabladet säger NOK, är växlingsavgiften till NOK redan inbakad i 0.27%?
Avanza: Ja det är redan inbakat i avgiften! ! :innocent:

Så kanske inte är nåt problem? Men ändå lite mysko att Nordnet skriver att den handlas i NOK medan Avanza skriver att den handlas i SEK?

2 gillningar

Då är det inget att bry sig om. Tackar Johan :hugs::+1:. Även om man köper Global indexfond i Sek blir det ändå någon slags växling då majoriteten är i Usd. Blir skillnad vid köp valutaeffekt mellan Sek/Usd just den dag när köp/sälj utförs. Det blir bra långsiktigt :+1:. Det är inte värt sälja/köpa fram tilbaks när jag går in med 1 miljon i Dnb Global Emerging markets index :grin::+1:. Bäst att låta det vara i fred om man lyckas med det :joy::rofl:.

1 gillning

Har aldrig sett den rekommenderas tidigare. Kanske pga att den ser ut som att den skulle handlas i NOK. Avgiften på 0,27 är ju bättre än de flesta andra EM-fonder.

1 gillning

Nå, ni har det gött i Sverige ändå med så mycket billiga global fonder att välja mellan.
Varken LF global indexnära eller DNB global emerging markets finns här i Finska Nordnet.
I min “global fond hink” har jag lagt mig på 90%
Nordnet Indexfond Global ESG EUR och 10% Nordnet Index Tillväxtmarknad ESG EUR.
0.30% respektive 0.39% i avgifter.
Alternativ skulle vara SPP Aktiefond Global A EUR, med 0.31%. Så likvärdig i avgift med uppdelningen jag har nu, men jag gillar att ha tillväxtmarknaden separat.

1 gillning

Kort och gott - 100% Länsförsäkringar global indexnära.

5 gillningar

Mjo, det är möjligt, speciellt som Nordnet har månadsparande för ETF. Kostar 2.5€ / mån och man kan ha 4 ETFer och man slipper courtage. Det är dock inte hela Nordnet’s ETF utbud man kan ha i månadssparet, utan bara några utvalda. Men värt att undersöka.

60% Investmentbolag varav 20% är Investor
25 % AMF småbolag
10 % Enskilda aktier (SBB, Avanza, Prosus, Zaptec)
5 % Tin ny teknik

58.3% LF Global index
9.7% Handelsbanken Gl småbolag
5.7% XACT Norden högutdelande
5.6% Swedbank Acces Asien
5.4% Plus Allabolag
5.1% Avanza Em Markets
2% Plus Småbolag
1.7% Plus Mikrobolag
1.2% LF Europa Index
1.1% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
1% LF Japan Index

3.2% likvid

Bör man samla ihop några av dessa tro?

Jag hade nog tagit bort Japan och Europa index eftersom det ingår i en globalfond. Sen när det gäller Sverige fonderna är det kanske en smaksak vad man ska äga. Själv tar jag en högre risk, du ser min portfölj ovan. Varför äga både Asien och EM?

Ja, det låter vettigt. Jag har köpt de fonderna med målet att spekulera i olika index men har inte velat avvika för mycket för att jag egentligen inte trott på att man kan överavkasta riskjusterat genom att vikta runt, därav så låga exponeringar.

Sverigefonderna… funderar ju på att slå ihop allting till Plus Allabolag men har köpt flera olika för att jag tyckt att det varit underhållande och se hur de olika går (Hade tidigare AMF Småbolag men gick över till Plus Små/Mikro).

Tips på fond som har 80-100% exponering mot Indien med avgift runt 1%-1,5% eller lägre?
De jag hittar har 2-3% i avgift.
Kanske nån ETF?

Nordnets ETF-sida, filtrerat på Indien. En har årlig avgift på 0.19%.

1 gillning

Tack
Alla har dessutom presterat bättre än den jag har som kostar över 2%. (+20% senaste året).

Fortsätter med att förenkla portföljen.
Följande åker ut och kommer ersättas med typ LF Global Indexnära.
Eller borde jag kanske hitta en annan ersättare för European Small & Mid cap?

1 st. Global indexfond, 100%

4 gillningar