Hur ser ni på valutarisken i globalfonder?

Det är dessa risker jag är rädd för.

Jag själv har idag aktier för ca 500k, ett par dyra fonder för 90k och sen en buffert på 150k. Så vill börja få dessa i billigare fonder för jag är trött på att köpa en aktie av någon random anledning och sen inte ha koll på något alls kring bolaget i fråga. Vill sätta sparandet på auto.

Så för mig handlar det om att jag börjar från ”0” med globala fonder, och därmed inte vill komma in med dålig timing - om det makear sense?

2 gillningar

Nej så må vara - men svenska mindre bolag har väl haft det tuffare än Nasdaq på sistone? Så nog finns det en anledning till varför folk vill vikta tyngre sverige nu?

Kan du tima marknaden isåfall säger jag grattis till dig :slight_smile:

3 gillningar

Ja det hade jag :slight_smile: Jag försöker att undvika tajma både marknaden och valutorna.

Ca 80% av nysparandet i Sverigefonder.

Om Euro och Dollar går tillbaka till långsiktig trend kommer man tappa ~30% för € och ~40% för $ bara på valutan i fonder baserade på de valutorna.

Inväntar valutakorrigering, och ombalanserar sedan tillbaka en del från Sverigefonder till Globalfonder.

Vad ligger den långsiktiga trenden på? Och vad tror man tidsmässigt? När bör den nå trenden?

Långsiktig trend för USD/SEK är runt 6? Och för EUR/SEK är den runt 8? Hur har du kommit fram till dessa värden? De är ju båda runt de värden där SEK varit som absolut starkast. Medelvärdet för USD/SEK har snarare legat strax över 8 sedan SEK släpptes fri för över 25 år sedan, trenden har varit svagt uppåt så långsiktig tend borde ligga över 8. Det betyder att vi snarare har att vänta max -20% för att återgå till långsiktig trend för USD/SEK. Samma räkneövning kan göras för EUR.

Jag utgick från när € var närmare 12 kr och $ närmare 11 kr. Har gått ner en del redan sedan dess.

Håller med om att 30% respektive 40% nedgång från de nivåerna kanske är lite väl mycket att förvänta sig. Men även om det blir ca 20% nedgång istället så är det ju mycket.

Den långsiktiga trenden är att kronan var stabil så länge kronan var knuten till metallmyntfot och monarki. Sedan har kronan förlorat 99% av sin köpkraft, i likhet med alla andra valutor som har prövat att gå över till att vara fiatvaluta. Enda undantaget är 1980-talet när styrräntan låg på 5+% i 10 år, då hölls inflationen i schack.

Jag har alltid ca 50 % exponering mot USD via mina fonder och 50% i Andra valutor (mest sek).

Ibland går dollarn bra, ibland de andra. Jag får kontinuerligt köpa mer av de som blivit billigare.

Ingen kan veta det. De som säger att de vet ljuger. Vi borde följa upp detta påstående när det är dags.

1 gillning

Samma här. Ingen på den hör planeten vet detta svaret. Många kommer gissa, vissa kommer ha rätt.

Men det är då tur och inte skicklighet.

Det funkar inte så att prognos makare / analytiker “vet” mer än andra. De kollar på PE talen idag på S&P500. Sen kollar de på vad PE rimligtvis borde vara utifrån historik, tex 17 eller 15. Sen räknar de ut hur många % indexet måste ner för att motsvara den risk som marknaden historiskt velat ta. Jag tror de räknar med 30 åriga snitt. För resten av året är det typ -8%. Det är det som de påstår sig veta.

De säger ingenting om om hur det kommer gå i framtiden. Det blir i princip alltid fel. De enda de vet är att det är väldigt dyrt just nu på US market ur ett historiskt perspektiv.

Det är en konstig situation med AI rally i några få jättestora tech bolag som påverkar hela indexet.

4 gillningar

Jag noterar:

• Global-index har ökat ~10-15% mer än OMXSPI senaste året. Och ~30% de senaste 3 åren.
  • EUR har ökat ~15% och $ ~25% mot SEK under de senaste 3 åren.

Jag förstår att principiellt är det en ok strategi att satsa på endast på global indexfond. Men ovanstående för de senaste 3 åren innebär ca 30% (index) * 20% (valuta) = 1.3*1.2 = 1.56 => 56% som global-investeringarna ökat mer än svenska mätt i SEK.

Ingen som ser en risk detta? Potentiellt kan global-investeringarna tappa ~36% i värde jämfört med svenska investeringar om ovanstående utveckling de senaste 3 åren återställs! 1.56*(1-0.36)=1.0. Generellt brukar svenska tillgångar drabbas i osäkra tider som rått de senaste åren, men “återställas” sedan…

1 gillning

Du har nog rätt. Jag hr valt att vikta mer mot Sverige och Norden än jag initialt planerat!

6 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Stockholmsbörsen kommande åren

Håller helt med!

USA-börsen som LF Global består av till 71%, har ökat till närmare CAPE 31 nu.
Men om vi tar siffran 3.3% från din tabell i årlig framtida snittavkasning framöver, så är det för en Amerikan som handlar i sin egna dollar valuta. Inte för en Svensk.

Med tanke på att Kronan ligger långt utanför normalfallet vad den är värderad till just nu, och eftersom vi ändå tror på att Kronan kommer tillbaka in i normalspannet igen när oron lägger sig, då kan man ju fråga sig vad den framtida förväntade avkastningen egentligen ligger på för en svensk som handlar i Kronor och köper så stor andel US.

1 gillning

Själv tittar jag mer på förväntad avkastning än vad är dyr eller billig just nu. Iaf om man pratar långsiktigt.

Jag tror att även om kronan stärks så kommer det att ta några år och det kommer inte vara snabbare än tillväxten av det globala indexet.

Vi får se. Kanske har jag helt fel. :slight_smile: Jag har ändå ca 15% av min portfölj i Sverige.

2 gillningar

Varför skulle kronan stärkas mot dollar och euro nu?

Kronan faller på grund av rationella fundament. Lägre ränta än andra valutor, dyrare bränsle och el än utlandet, dyrare tjänstesektor och en förvuxen offentlig sektor. Dessutom en förvuxen pensionsskuld och en genomsnittlig pensionsålder på 62 bland kommunalt anställda. Alla som skrattade åt Grekland och Frankrike kan nu sluta skratta, vi är i en värre situation än de var då.

Vem har påstått att den ska stärkas “nu”?

Den analysen får stå för dig, jag håller inte med alls.

1 gillning